Valtiovarainministeriölle 2.3.2018, Dnro 599/03/2016, Outi Lehmijoki

Digituen toimintamalliehdotus, AUTA-hankkeen loppuraportti

Kuntaliitto pitää myönteisenä sitä, että julkisen hallinnon palveluiden digitalisoinnin yhteydessä on pohdittu myös, miten autetaan henkilöitä, jotka eivät ole tottuneet tai jotka eivät kykene käyttämään digitaalisia palveluja. Digituen tarve on varmasti olemassa. Hyvää on myös se, että digitukeen on kehitetty joustavaa mallia, joka rakentuu vahvasti yhteistyöhön ja on mahdollistava.

Digituki ja sen sisältö on tehtävä tunnetuksi, jotta eri puolilla Suomea tiedetään, mitä se tarkoittaa ja mistä sitä saa. Viestintä ja jopa ”brändääminen” ovat tärkeitä, kunhan malli on vahvistettu. Tärkeä osuutensa on myös ohjaustyöllä, jotta digituki pysyy tasalaatuisena. Monista toimijoista ja eri tukimuodoista koostuva, erilaisten asiakkaiden tarpeita palveleva digituen toimintamalli on hyvä, mutta se voi myös vaikuttaa sekavalta. On tehtävä paljon työtä siinä, että digituki saadaan näyttäytymään yhtenäisenä.

Työryhmä esittää, että kunnille mahdollistetaan digituen tuottajan rooli. Kunnat voivat siis halutessaan katsoa, että digitukea on hyvä antaa myös muiden kuin kunnan omien palvelujen osalta kuntalaisten hyvinvoinnin edistämiseksi tai muista syistä. Näin moni kunta, varsinkin iso kaupunki, tekee jo nyt. Kunta koordinaattorin roolissa -mallia voidaan toki myös pilotoida, mikäli halukkaita kuntia löytyy. Kuntien yhteistyö on joka tapauksessa tässäkin asiassa tarpeen.

Kirjasto on osa kuntaa. Digitukimallia ei voida rakentaa sen varaan, että sivukirjastot ja kirjastoautot jakavat aina ja kaikkialla digitukea. Kuntien maakuntauudistuksen jälkeisessä tilanteessa kirjastojen seinien - tai pyörien - ylläpitäminen ei ole itsestäänselvyys.

Mikäli päädytään siihen, että maakunnat koordinoivat alueensa digitukea, tulee siihen ohjattuja varoja kanavoida luonnollisesti kunnille silloin, kun kunta antaa digitukea muillekin kuin kunnan omien palvelujen asiakkaalle. Kunta voisi siis halutessaan olla digituen tuottaja ja saada sopimusperusteisen korvauksen tehtävästä.

Tärkeitä asioita on myös seuranta ja arviointi. Digitalisaation etenemisen tuomat hyödyt on voitava laskea ja niistä vähentää digituen kustannukset - tulee siis seurata vaikuttavuutta tältä osin. Tärkeä on seurata vaikuttavuutta suoraan asiakkaasta käsin: saadaanko digitukea, ollaanko siihen tyytyväisiä ja pystytäänkö tuen avulla hoitamaan asioita digitaalisesti.

SUOMEN KUNTALIITTO

Tommi Karttaavi
johtaja, tietoyhteiskunta-asiat

Outi Lehmijoki
kehityspäällikkö

Kuntien digiviikko 3.-7.6.2024

Digiviikolla keskustellaan digitalisaatiosta erityisesti kuntanäkökulmasta sekä tulosten että haasteiden kautta. Tarjolla on sekä live- että etätapaamisia.

Tutustu kuntien digiviikkoon.