Sosiaali- ja terveysvaliokunnalle 13.2.2018, Dnro 71/03/2018, Annika Korpela

Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi valtion varoista maksettavasta korvauksesta turvakotipalvelun tuottajalle HE 166/2017

Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi valtion varoista maksettavasta korvauksesta turvakotipalvelun tuottajalle annettua lakia. Esityksen mukaan Terveyden ja hyvinvoinnin laitos ei enää tekisi turvakotipalvelun tuottamista koskevia sopimuksia palveluntuottajien kanssa vaan tekisi palveluntuottajien valinnasta päätökset. Korvaukseen, joka maksetaan valtion varoista turvakotipalvelun tuottajalle, sovellettaisiin valtionavustuslakia. Erityisistä korvauksen jakoperusteista luovuttaisiin.

Kuntaliitto pitää hyvänä, että turvakotipalveluja ja tuottajien valintaa sekä rahoitusta säätävää lakia selkeytetään. Ehdotetulla lailla saataisiin selkeämpi menettely. Kuntaliitto kuitenkin korostaa, että turvakotipalvelujen rahoitus tulee turvata sellaisella tasolla, että asiakkaat, jotka ovat turvakotipalvelujen tarpeessa saavat palvelua, eikä lähin turvakoti ole kohtuuttoman etäisyyden päässä.

Aiempaan esitysluonnokseen sisältyi ehdotus turvakotipalvelujen rajaamisesta lähisuhdeväkivallan uhreille. Lausuntopalautteen perusteella hallituksen esityksessä ei ehdoteta muutosta turvakodin asiakkaaksi ottamista koskeviin kriteereihin. Kuntaliitto pitää hyvänä, että henkilö saa nopeasti avun akuutissa kriisissä, eikä tiukkaa rajaamista tehdä.

Turvakotipalvelut kattavat vain akuutin kriisin vaiheen avun ja tuen. Kuntien vastuulle jää normaalit avohuollon sosiaali- ja terveyspalvelut. Kuntaliitto pitää tärkeänä, että turvakotipalveluina annettavien palvelujen ja kunnan vastuulla olevien avopalvelujen rajapinnat ovat siinä määrin selviä, että lain soveltaminen ei aiheuta epäselviä tilanteita sen suhteen, minkä tahon vastuulla jonkin palvelun tuottaminen on. Järjestöt ovat jo pitkään tuottaneet lähisuhdeväkivaltaan erikoistuneita avopalveluita. On tärkeää, että näiden järjestöjen toimintamahdollisuuksia tuetaan ja järjestöillä olevaa erityisosaamista voidaan hyödyntää myös kunnan järjestämissä palveluissa.

Annika Korpela
lakimies