Työ-ja elinkeinoministeriölle 16.2.2018, dnro 1019/03/2017, Vesa-Pekka Tervo

Suomen Kuntaliiton lausunto kemikaalikohteiden suojaamista lainvastaiselta toiminnalta selvittäneen työryhmän raportista

Aluesuunnittelun ja rakentamisen käytänteet vaikuttavat kymmeniä vuosia eteenpäin ja virheet turvallisuusratkaisujen mitoituksessa ovat omiaan tuottamaan jälkikäteen vaikeasti ratkaistavissa olevia haasteita. Turvallisuusympäristön muutokset voivat olla myös nopeita. Valittavien perusratkaisujen tulisi olla sellaisia, että ne eivät olisi omiaan lisäämään siviiliyhteiskunnan haavoittuvuutta eri turvallisuustilanteissa.

Työryhmän raportissaan esittämä peruste kemikaalikohteiden suojaamisen kokonaistarkastelulle on perusteltu. Yhteiskunnassa on uusien uhkakuvien valossa haavoittuvuutta, jonka korjaaminen edellyttää pitkäjänteistä riskitasojen seurantaa ja arviointia sekä tarvittavien toimenpiteiden määrätietoista toteutusta hyvässä yhteistyössä.

Kuntaliitto kiinnittää huomiota siihen, että kemikaaliturvallisuutta koskevat säädökset esittävät reunaehtoja vaarallisten kemikaalien säilytykselle ja varastoinnille, mutta vaarallisten aineiden kuljetusta koskeva sääntely ei ota tilapäistä säilytystä vastaavalla tavalla huomioon. Jatkossa on syytä huomioida, että kuljetukseen ja väliaikaiseen säilytykseen liittyvät riskit ovat nykykäytänteiden valossa erityisen vaikea ottaa huomioon ja hallita. Tämä haaste koskee kuntien vastuulla olevaa luvitusta ja kaavoitusta siitäkin huolimatta, että yhteistyö turvallisuusviranomaisten kanssa olisi asianmukaisesti järjestetty. Kuntaliitto korostaa, että maakuntien aloittaessa toimintansa järjestetään luvitus- ja kaavoituskäytänteet siten, että turvallisuusviranomaisten asiantuntemus on hyödynnettävissä välittömästi jo suunnittelun käynnistyessä.

Kuntaliitto osallistuu mielellään jatkossa yhteistyöhön, joka tähtää kemikaaliturvallisuuden kehittämiseen myös tahallisen toiminnan riskit ja vaikutukset huomioon ottaen.

SUOMEN KUNTALIITTO

Jarkko Huovinen                                        Vesa-Pekka Tervo
johtaja, alueet- ja yhdyskunnat                  pelastustoimen kehittämispäällikkö

Kuntaliiton ratkaisut teknisen toimen osaajapulaan

Teknisen alan työvoimapula on pahenemassa. Kunnista puuttuu kaavoittajia, rakennustarkastajia, kiinteistöinsinöörejä ja rakennuttajia sekä monia muita maankäytön, rakentamisen ja infrapalvelujen ammattilaisia.

Tutustu Kuntaliiton ratkaisuihin!