Kuntaliiton lausunto Maa- ja metsätalousministeriölle ehdotuksesta haitallisten vieraslajien hallintasuunnitelmaksi, 27.8.2020, (634/03/2020), Miira Riipinen

Ehdotus haitallisten vieraslajien hallintasuunnitelmaksi

Maa- ja metsätalousministeriö pyytää lausuntoja ja mielipiteitä suunnitelmaehdotuksesta kansallisesti haitallisten vieraslajien torjumiseksi. Ehdotus sisältää toimenpiteitä, joilla pyritään hallitsemaan kansallisesti määritellyistä haitallisista vieraslajeista aiheutuvia riskejä.

Suomen on yhdessä muiden EU:n jäsenvaltioiden kanssa pyrittävä hävittämään alueellaan jo esiintyviä haitallisia vieraslajeja tai estämään niiden leviäminen. Tätä varten maa- ja metsätalousministeriö on aiemmin 2018 ja 2019 hyväksynyt hallintasuunnitelmat EU:ssa haitallisiksi säädettyjen vieraslajien torjumiseksi. Nyt lausuttavana oleva ehdotus koskee Suomen kansallisen vieraslajiluettelon lajeja. Esitetyt torjuntatoimet perustuvat maa- ja metsätalousministeriön teettämään selvitykseen siitä, miten laajasti Suomessa esiintyy kansallisen vieraslajiluettelon lajeja, mitä väyliä pitkin ne pääsevät tahattomasti leviämään ja miten niitä voitaisiin kustannustehokkaimmin torjua. Selvityksen ovat laatineet Luonnonvarakeskus (Luke) ja Suomen ympäristökeskus (SYKE).

Kuntaliitto kiittää mahdollisuudesta lausua ehdotuksesta kansallisten haitallisten vieraslajien hallintasuuunnitelmaksi. Kuntaliitto on välittänyt tiedon lausuntopyynnöstä myös kunnille.

Kuntaliitto pitää vieraslajien torjuntaa ja torjuntatoimien kansallista suunnittelua tärkeänä luonnon monimuotoisuuden ja ihmisen hyvinvoinnin turvaamiseksi. Kuntaliitto ei ota kantaa hallintasuunnitelmassa eri vieraslajeille esitettyihin torjuntamenetelmiin, mutta korostaa, että suunniteltaessa käytännön toimenpiteitä niin torjunnassa kuin torjuntajätteen käsittelyssä, on tehtävä yhteistyötä paikalliset olosuhteet ja toimintamahdollisuudet tuntevien kuntien ja alueellisten jätehuoltoyhtiöiden kanssa.

Kuntaliitto muistuttaa, että kunnat ovat vieraslajien torjuntavelvollisuuksiltaan rinnastettavissa yksityisiin maanomistajiin. Kunnille ei ole vieraslajeja koskevassa EU- tai kansallisessa säätelyssä osoitettu viranomaistoimivaltaa tai tehtäviä. Hallintasuunnitelmaehdotuksessa viitatusta kuntien ympäristönsuojelun hallinnosta annetun lain yleisestä ympäristönsuojelun edistämisvelvoitteesta ei voida johtaa erillistä velvoitetta vieraslajien torjuntaan. Kunnat kuitenkin yhteisvastuullisuuden pohjalta tekevät paljon vapaaehtoisesti työtä torjunnassa sekä omilla alueillaan että yhteistyössä yksityisten maanomistajien kanssa. Kuntien toimet ovat vaikuttavia, mutta onnistuakseen edellyttävät rahoituspohjan turvaamista sekä yhteistyötä myös valtion toimijoiden, kuten ELY-keskusten, Metsähallituksen ja Väyläviraston kanssa.

Hallintasuunnitelmaehdotuksessa on erinäisiin toimenpiteisiin vastuu- ja yhteistyötahoksi merkitty kunnat ja/tai Kuntaliitto. Kuntaliitto huomauttaa, että mikäli kunnille halutaan osoittaa uusia tehtäviä tai velvoitteita, tulee erityisesti tässä kuntien vaikeassa taloustilanteessa huolehtia rahoitusperiaatteen noudattamisesta. Kuntien uudet ja laajenevat tehtävät tulee rahoittaa täysimääräisesti. Kunnille on toistaiseksi ollut heikosti rahoitusta vieraslajien torjuntatyöhön. Kuntaliitto ehdottaa, että kunnille avataan ennakoitavissa oleva rahoitusohjelma vieraslajien torjuntaan, yksi mahdollisuus olisi laajentaa KuntaHelmi -rahoitusohjelmaa myös vieraslajien torjuntaan. Kuntien toiminnan suunnittelun ja toteutuksen kannalta tärkeää on rahoituksen ennakoitavuus ja hakumenettelyjen sujuvuus. Kuntaliitto pitää tärkeänä, että ELY-keskukset tukevat kuntia vieraslajien torjunnassa, sen suunnittelussa ja hankkeistamisessa ja välittävät kuntiin tietoa mm. ajankohtaisista ohjeistuksista ja rahoitusmahdollisuuksista.

Suomen Kuntaliitto ry

Riipinen Miira

ympäristöpäällikkö, Alueet ja yhdyskunnat

Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää

Kuvituskuva.

EU-vaalit ovat kuntavaalit

Tutustu EU-vaalikauden tavoitteisiimme

Kuntaliiton ratkaisut teknisen toimen osaajapulaan

Teknisen alan työvoimapula on pahenemassa. Kunnista puuttuu kaavoittajia, rakennustarkastajia, kiinteistöinsinöörejä ja rakennuttajia sekä monia muita maankäytön, rakentamisen ja infrapalvelujen ammattilaisia.

Tutustu Kuntaliiton ratkaisuihin!