Kuntaliiton lausunto Työ- ja elinkeinoministeriö lausuntopyyntöön, diaarinumero: VN/6432/2019, 20.3.2020, Vesa Peltola

Luonnos hallituksen esitykseksi laiksi biopolttoaineista ja bionesteistä annetun lain muuttamisesta

Kuntaliitto kiittää mahdollisuudesta lausua asiasta. Kuntaliitto ei ota kantaa esityksen yksityiskohtaiseen sisältöön, mutta toteaa, että on kuntienkin ilmasto- ja luonnon monimuotoisuustyön kannalta myönteistä, että biomassan kestävälle energiakäytölle luodaan yhtenäiset ja hyväksyttävät kriteerit. Lisäksi kestävyyskriteerien ja kasvihuonekaasukriteerien soveltamisen rajaaminen kokonaislämpöteholtaan vähintään 20 MW kiinteitä biomassapolttoaineita käyttäviin ja vähintään 2 MW kaasumaista biomassapolttoainetta käyttäviin laitoksiin on hyvä asia, sillä pienille toimijoille velvoitteet olisivat olleet ilmeisen kohtuuttomia.

SUOMEN KUNTALIITTO

Vesa Peltola
energia-asiantuntija

Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää

Kuvituskuva.

EU-vaalit ovat kuntavaalit

Tutustu EU-vaalikauden tavoitteisiimme

Kuntaliiton ratkaisut teknisen toimen osaajapulaan

Teknisen alan työvoimapula on pahenemassa. Kunnista puuttuu kaavoittajia, rakennustarkastajia, kiinteistöinsinöörejä ja rakennuttajia sekä monia muita maankäytön, rakentamisen ja infrapalvelujen ammattilaisia.

Tutustu Kuntaliiton ratkaisuihin!