Lausunto sosiaali- ja terveysvaliokunnalle 21.10.2022 (652/03.01.00/2022), Sari Raassina

HE 190/2022 vp Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi tartuntatautilain muuttamisesta

Hallituksen esityksessä ehdotetaan muutettavaksi tartuntatautilakia tartuntatautien torjuntatyön järjestämisvastuun siirtyessä hyvinvointialueille. Lakiin tehtäisiin hyvinvointialueiden perustamista sekä sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen uudistusta koskevasta lainsäädännöstä johtuvat tekniset muutokset.

Kuntaliitto pitää tartuntatautien torjuntatyön järjestämisvastuun siirtymistä hyvinvointialueille toimivana ratkaisuna muun sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisvastuun siirtymisen yhteydessä. Nähdäksemme esitetyt säännösmuutokset ovat hyviä järjestämisvastuun siirtoa silmällä pitäen. Erityisesti kuntien, hyvinvointialueiden ja HUS-yhtymän yhteistyötä koskevaa 9 b §:ää on parannettu merkittävästi lausuntokierroksella olleeseen esitysluonnokseen verrattuna.

Painotamme kuitenkin, että tartuntatautilain kokonaisuudistus ja uuden pandemialainsäädännön säätäminen tulee toteuttaa seuraavalla hallituskaudella.

Suomen Kuntaliitto ry

Sari Raassina