Tilinpäätösanalyysit

Tämä sivu sisältää analyysiä ja tietoa kuntien, kuntayhtymien ja kuntakonsernien tilinpäätösluvuista, tilipäätöksen taloudellisista tunnusluvuista sekä tulos- ja rahoituslaskelmista.

Yleissilmäys talouteen

Uusi:  Aikasarjapalvelu: Kuntien tulos- ja rahoituslaskelmat sekä kuntavertailut vuodesta 2000 alkaen (PBI)

Kuntien ja kuntayhtymien tilinpäätös 2021

Tulos- ja rahoituslaskelmat vuosilta 2010–2021

Tiedostot sisältävät kuntien, kuntayhtymien sekä näiden yhteenlasketut tulos- ja rahoituslaskelmat vuosilta 2010–2021. Vuodesta 2021 alkaen tiedot perustuvat Valtiokonttorin keräämiin tilinpäätöstietoihin. Aiemmat tiedot perustuvat Tilastokeskuksen Kuntataloustilaston tietoihin.

Kuntien ja kuntayhtymien keskinäiset erät on eliminoitu vähentämällä toimintamenoista ja -tuloista kuntien laskelmassa myyntitulot muilta kunnilta, kuntayhtymien laskelmassa myyntitulot muilta kuntayhtymiltä sekä koko kuntasektorin laskelmassa lisäksi kuntayhtymien myyntitulot kunnilta ja kuntien myyntitulot kuntayhtymiltä. Lisäksi on eliminoitu kuntasektorin sisäisiä lainoja.

Taseet

Tiedostossa on esitetty kuntien, kuntayhtymien sekä kuntakonsernien tasetilit vuosilta 2007–2020. Tiedot perustuvat Tilastokeskuksen Taloustilaston tietoihin.

Sote-uudistus

Mikko Mehtonen

Kehittämispäällikkö
Elinvoima ja talous -yksikkö, Kuntatalous
+358 9 771 2645, +358 50 592 8986
Vastuualueet
  • valtionosuusasiat
  • Sote-uudistuksen rahoituksen siirtolaskelmat
  • taloustilastot ja tilinpäätöstiedot
  • kuntien kustannuslaskenta ja markkinaperusteinen hinnoittelu
Aaro Hottinen

Kuntatalouden tilastoasiantuntija
Elinvoima ja talous -yksikkö, Kuntatalous
+358 9 771 2251, +358 46 921 0989
Vastuualueet
  • Kuntatalouden tietoaineistojen käsittely, analysointi sekä visualisointi
  • Asiantuntija- ja kehitystehtävät tilastoasioissa
Siniset kikkareet

Tutustu Kuntaliiton hallitusohjelmatavoitteisiin

Eduskuntavaalit ovat myös kuntavaalit. Kokosimme kuntakentän 13 kärkitavoitetta kevään hallitusohjelmaneuvotteluihin.

Tutustu hallitusohjelmatavoitteisiin.