Tiedote,

Uudet ennakkoäänestystavat ja -paikat lisäsivät kiinnostusta kuntavaaleihin

kuntavaalit

Koronapandemian vuoksi kahteen viikkoon pidennetty ennakkoäänestysaika ja monipuoliset äänestyspaikat nostivat kuntavaalien ennakkoäänestysaktiivisuuden 33 prosenttiin. Aikaisemmissa vaaleissa vuonna 2017 ennakkoon äänesti 26,6 prosenttia kaikista äänioikeutetuista.

Eniten ennakkoäänestettiin pienimmissä alle 5 000 asukkaan kunnissa ja suurimmissa yli 100 000 asukkaan kaupungeissa.

*Ahkerimmin äänestettiin Lestijärvellä (58 %), Utsjoella (53,5 %), Savukoskella (53 %), Kauniaisissa (50,5 %), Kaskisilla (49,4 %), Pellossa (47,5 %), Enontekiöllä (47,2 %), Kinnulassa (46,7 %), Rääkkylässä (45,4 %) ja Kustavissa (45,3 %).

Harvimmin ennakkoäänestyspaikoilla vierailtiin Hyrynsalmella (23,8 %), Uudessakaupungissa (23,4 %), Mustasaaressa (23,4 %), Kotkassa (23,3 %), Luodossa (23,1 %), Laitilassa (22,2 %), Maalahdessa (22,1 %), Uusikaarlepyyssä (21,6 %), Pedersöressä (18,8 %) ja Korsnäsissä, jossa äänesti 14,3 prosenttia kaikista äänioikeutetuista.

Äänestää pystyi maalla, merellä ja varuskunnissa

Vuoden 2021 kuntavaaleissa oli yhteensä 930 ennakkoäänestyspaikkaa. Tyypillisimmin ennakkoäänestystä on järjestetty kirjastoissa, kunnan- tai kaupungintaloilla, virastoissa ja kauppakeskuksissa. Äänestää on joissain kunnissa voinut myös esimerkiksi uimahalleissa, paloasemilla, teatterissa ja liikkuvissa äänestyspaikoissa.

Koronatilanteen vuoksi monet kunnat ottivat käyttöön ulkoäänestyspaikkoja turvallisen äänestämisen mahdollistamiseksi.

- Pidempi äänestysaika ja monipuoliset äänestyspaikat lisäsivät selvästi kiinnostusta kuntavaaleihin. Etenkin ulkoäänestyspaikoille oli helppo poiketa muiden asioiden lomassa. Kannustamme kuntia jatkossakin pohtimaan erilaisia tapoja ja paikkoja äänestämiseen, sanoo tutkimuspäällikkö Marianne Pekola-Sjöblom.

Eniten äänestyspaikkoja oli Helsingissä (37) ja Oulussa (23). Luvut perustuvat oikeusministeriön tietoihin. Keskimääräisesti kunnissa on kolme ennakkoäänestyspaikkaa, mutta tyypillisimmin yksi.

Kuntaliiton tietojen mukaan äänestäminen on sujunut kaikissa kunnissa koronaturvallisesti eikä ongelmia ole ollut.

- Aiempien vaalien perusteella tiedetään, että ennakkoäänestysaktiivisuus ei kaikissa kunnissa heijasta lopullista tulosta. Ruotsinkielisissä kunnissa, esimerkiksi Korsnäsissä ja Pedersöressä, käydään perinteisesti äänestämässä vasta varsinaisena vaalipäivänä ja äänestysprosentit ovat useissa vaaleissa olleet maan korkeimpia.

Kuntavaalien virallinen äänestyspäivä on sunnuntaina 13.6.2021. Tulos varmistetaan 16.6.

*Tiedot perustuvat oikeusministeriön tieto- ja tulospalvelun tietoihin 8.6.2021 klo 21.

Lisätietoja:

Marianne Pekola-Sjöblom, tutkimuspäällikkö, p. 050 337 5634, marianne.pekola-sjoblom(a)kuntaliitto.fi

Sirkka-Liisa Piipponen, erityisasiantuntija, p. 050 448 3366, sirkka-liisa.piipponen(a)kuntaliitto.fi