Kuntien pinta-alat ja asukastiheydet

Suomen kunnat ovat pinta-aloiltaan hyvin eri kokoisia. Pinta-alaltaan pienin kunta on Kauniainen (6,0 km2) ja suurin Inari (17 334 km2).  Kuntien pinta-alojen mediaani on 761 km2 eli puolet kunnista ovat pinta-alaltaan tuota pienempiä ja puolet suurempia.

Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden.  Muuhun Eurooppaan verrattuna Suomi on varsin harvaan asuttu maa, sillä koko EU:n keskimääräinen asukastiheys on noin 109 asukasta/ km².

Suomessa asutus on voimakkaasti keskittynyt maan eteläisiin osiin ja suurimmille kaupunkiseuduille. Maakunnittain tarkastellen asukastiheyden erot ovat suuria. Tiheimmin asutussa maakunnassa Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 188 asukasta neliökilometrillä. Suomen harvimmin asutussa maakunnassa, Lapissa, yhdellä maaneliökilometrillä asuu keskimäärin vain 1,9 ihmistä ja Kainuussakin vain 3,5.

Tiheimmin asuttu kaupunki on Helsinki, 3 073 as/maa-km². Yli tuhannen asukkaan asukastiheyteen yltää Helsingin lisäksi vain neljä kaupunkia: Kauniainen (1 765 as/km²), Kerava (1 261 as/km²), Järvenpää (1 205 as/km²) ja Vantaa (1 004 as/km²). Harvimmin asutut kunnat ovat puolestaan Utsjoki, Enontekiö ja Savukoski, joissa asuu keskimäärin vain 0,2 asukasta/km².

Muualla verkossa