Kuntalaistutkimus 2024 – tutkittua tietoa kuntalaisista

Mitä mieltä kuntalaiset ovat oman kotikuntansa toiminnasta, palveluista, vaikuttamisesta ja päätöksenteosta? Pitävätkö kuntalaiset omaa kotikuntaansa tärkeänä? Näitä asioista kysytään yhteensä 32 900 suomalaiselta kevään 2024 aikana.

Kuntaliiton Kuntalaistutkimus 2024 tarjoaa kunnille tutkittua tietoa päätöksenteon tueksi ja toiminnan kehittämiseksi.

Kyselylomake lähetetään postitse kuntalaisille yhteensä 46 erikokoisessa ja erityyppisessä kunnassa ympäri Suomea. Kuntakohtaiset otokset vaihtelevat kuntakoon mukaan 300 - 2200 välillä.

Tutkimuskunnat ovat koko kuntakenttään yleistettävä otos, joka edustaa erikokoisia ja erityyppisiä kuntia eri puolelta Suomea.

Kuntalaistutkimuksen tutkimuskunnat

Mukana olevat kunnat ovat: Asikkala, Askola, Espoo, Hamina, Hattula, Hirvensalmi, Hollola Hämeenlinna, Ilomantsi, Inari, Jyväskylä, Kankaanpää, Keitele, Kemiönsaari, Keuruu, Kirkkonummi, Kitee, Kuusamo, Lappajärvi, Lappeenranta, Lapua, Mikkeli, Mustasaari, Naantali, Nivala, Oulainen, Parkano, Petäjävesi, Pielavesi, Pirkkala, Pudasjärvi, Puolanka, Raasepori, Raisio, Rautalampi, Salo, Sipoo, Säkylä, Toholampi, Tornio, Turku, Vaasa, Vantaa, Virolahti, Virrat ja Vöyri.

Kuntalaiskyselyn tuloksia tullaan julkaisemaan vaiheittain ja teemoittain syksyn 2024 ja alkuvuoden 2025 aikana. Tutkimukseen osallistuvat kunnat saavat syksyllä käyttöönsä oman kuntansa tuloksia.

Jatkoa aiemmille tutkimuksille

Kuntalaistutkimus 2024 jatkaa Kuntaliitossa säännöllisesti tehtyjen kuntalaiskyselyjen perinnettä. Edellinen kuntalaiskysely toteutettiin osana Kuntaliiton Erilaistuva KuntaSuomi 2025 -tutkimusohjelmaa keväällä 2020.

Myös aikaisemmissa ARTTU2-, Paras-ARTTU- sekä KuntaSuomi 2004 -tutkimusohjelmissa on tehty vastaavanlaisia laajoja kuntalaiskyselyitä​ aina vuodesta 1996 alkaen.

Tutustu vuoden 2020 kuntalaistutkimuksen tuloksiin.

Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää

Löydä lisää sisältöä samoista teemoista