
Vielä ehdit mukaan kymmeniin kuntien digiviikon maksuttomiin webinaareihin.
8.5.2024
Lainsäädäntö etäopetuksesta on tuotava ajan tasalle

Perusopetuslaki ei ole pysynyt yhteiskunnan kehityksen tahdissa. Nykyään tarvittavat opetusjärjestelyt, kuten etäopetus ja etäyhteyksiä hyödyntävä opetus, eivät ole lain näkökulmasta selkeitä.
Hallituksen on toimittava ripeästi. Etäopetuksen selkeiden reunaehtojen määrittely ja hallitusohjelmassa mainittujen tavoitteiden toimeenpano yhteistyössä kuntien kanssa ovat ensisijaisia askelia. Etäopetusta tulee tästä eteenpäin kehittää opetusmuotona lähiopetuksen rinnalle, ja uutta lainsäädäntöä tarvitaan tukemaan tätä kehitystä.
Kuntaliitto on tänään jättänyt opetus- ja kulttuuriministeriölle viestinsä etäopetuksen kehittämisen tarpeesta:
– Etäopetus tarjoaa merkittäviä mahdollisuuksia. On olennaista, että lainsäädäntö tukee tätä kehitystä ja varmistaa kaikille oppilaille mahdollisuudet laadukkaaseen opetukseen, Kuntaliiton kehittämispäällikkö Irmeli Myllymäki sanoo.
Kuntaliitto on jo syyskuussa 2020 tehnyt aloitteen asiasta opetus- ja kulttuuriministeriölle, mutta asia ei ole edennyt. Kunnille on tärkeää, että etäyhteyksiä hyödyntävän opetuksen toteuttamisen reunaehdot lähiopetusta täydentävänä opetuksena olisi selkeät.
Erilaiset alueet tarvitsevat monipuolisia tapoja opetuksen järjestämiseen
Etäopetuksen kehittäminen perusopetuksessa on välttämätöntä monista syistä. Ensinnäkin opetuksen monipuolisempi saatavuus mahdollistaa paremman oppimisen myös vaikeasti saavutettavilla alueilla.
– Suomessa on hyvin erilaisia kuntia ja tämä erilaisuus vaatii monimuotoisia ja joustavia opetuksen järjestämisen tapoja. Etäopetuksen avulla voidaan esimerkiksi tarjota opetusta myös harvaan asutuilla alueilla tai muutoin vaikeiden kulkuyhteyksien päässä, Kuntaliiton erityisasiantuntija Minna Lindberg sanoo.
– Toisaalta etäopetus ei ole vain pitkien etäisyyksien alueilla tärkeää. Myös kaupungeissa etäopetuksen avulla voidaan tarjota esimerkiksi valinnaista kielten ja uskonnon opetusta oppilaan lähikoulussa.
Ikäluokkien pienentyessä koulut voivat täydentää ja monipuolistaa oppilaille annettavaa opetusta yhteistyössä etäyhteyksien avulla.
Lisäksi jos kelpoisia opettajia ei ole saatavilla, voidaan etäyhteyksin varmistaa laadukkaan opetuksen saatavuus.
– Pedagogiikan tulee kehittyä yhteiskunnan tarpeiden mukana, ja etäopetus tarjoaa mahdollisuuden kehittää samaan aikaan sekä opettajien osaamista että oppilaiden jatko-opintovalmiuksia, Lindberg sanoo.
Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää

Irmeli Myllymäki
Koulutusasioiden johtaja
+358 9 771 2053, +358 46 921 4443
Vastuualueet
- Koulutuspoliittinen edunvalvonta, tiimin vetäjä
- Sivistyspalvelujen johtaminen ja kehittäminen
- Kuntien ja hyvinvointialueiden yhteistyö, sisote-yhdyspinnat

+358 9 771 2047, +358 50 577 2243
Vastuualueet
- ruotsinkieliset sivistyspalvelut
- digitalisaatio sivistystoimessa
- sivistystoimen EU edunvalvonta

Vastuualueet
- perusopetus
- koulukuljetukset
- aamu- ja iltapäivätoiminta
- koululaisten kerhotoiminta
Uutta Kuntaliitolta
30.5.2025
Blogiteksti
Keskitetyt ratkaisut koettelevat kunnan itsehallinnon rajoja yhä pidemmälle
28.5.2025
Blogiteksti
Kuntien erilaistuminen, eriytyminen ja eriyttäminen – Ongelma, ratkaisu vai osa arkea?
27.5.2025
Blogiteksti
Kunnat rahoittavat lähes 70 prosenttia lukiokoulutuksesta
27.5.2025
Blogiteksti
Kuntien digiviikko 2025 – muutos ja uudistuminen näkyy, kuuluu ja tuntuu?
27.5.2025
Taloustilanteen yleinen heikentyminen heijastuu myös kuntakonsernien vuoden 2024 tulokseen
27.5.2025
Blogiteksti
Päiväkodin johtajan kelpoisuusehto on korjattava – nyt tarvitaan päätöksiä, ei työryhmiä
22.5.2025
Vuoden ilmastokunta 2025 on Vaasa

Muutoksenhakuohjemallit varhaiskasvatuksen, opetuksen ja koulutuksen toimialalla
Erikoislainsäädäntöön sisältyvät muutoksenhakusäännökset syrjäyttävät kuntalaissa säädetyn muutoksenhaun. Lue lisää