Kuntademokratiaverkosto

Tämä on Kuntaliiton koordinoiman Kuntademokratiaverkoston blogi, johon kirjoittavat verkoston jäsenet. Kirjoittajat kirjoittavat omissa nimissään.

Verkostossa on tällä hetkellä noin 600 kuntien, valtionhallinnon ja kansalaisyhteiskunnan toimijaa.

Kuntademokratiaverkosto

Nuoret vaikuttavat kunnan elinvoimaan ja vetovoimaisuuteen sekä nyt että tulevaisuudessa. Samalla tämän päivän päätöksillä on vaikutusta nuoriin vielä vuosienkin päästä. Näihin lähtökohtiin perustuen kuntien tulisi kääntää katseensa entistä vahvemmin nuorten mahdollisuuksiin osallistua ja vaikuttaa.
Kuntademokratiaverkosto

Systemaattinen osallisuuden seuranta on mahdollista Osallisuuden mittaamiseksi tarvitaan tietoa sekä osallistumisen mahdollisuuksista, osallisuuden toteutumisesta että osallisuuden tuloksista ja vaikutuksista. Ennen kuin voi käynnistää mittaamisen, tulee toki tietää, millaista ja kenen osallisuutta
Kuntademokratiaverkosto

Vallan Vahtibotti Voitto on Ylen 17.4.2019 lanseeraama robottijournalisti, joka kerää kansanedustajien työtä koskevia tietoja, esimerkiksi puheenvuoroja, uutisia ja poissaoloja. Kansalaiset voivat Voiton avulla seurata yhden tai useamman kansanedustajan eduskuntatyötä. Voitto tuo kansanedustajia