Harri Anttilan blogi 10.10.2022

Innovatiivisilla ajatuksilla kohti uuden elinvoimakunnan vaikuttavaa ohjausta

Harri Anttila

Suomessa on parisataa pientä pääsääntöisesti maaseutumaista kuntaa, joiden kehitykselle ei löydy vetoapua ulkoisista tekijöistä. Viimeiset vuosikymmenet nämä kunnat ovat olleet osaavan työvoiman luovuttajia ja niiden väestörakenne nopeasti vanheneva. Niiden elämisen edellytykset ovat käymässä vähiin, kun palveluja ei enää voida tuottaa työvoiman vähyyden vuoksi.

Taantuvien kuntien ongelmana on myös taloudellisten resurssien väheneminen, jota ei edes korkealla kunnallisverolla ole mahdollista paikata. Tällöin on erityisen tärkeää pyrkiä kohdistamaan kehittämisresurssit niin, että sillä voidaan vaikuttaa kriittisiin tekijöihin.

Kuntien rooli on nopeasti muuttumassa ensin hyvinvointialueiden perustamisen ja sitten TE2024 uudistuksen myötä. Nyt on aika ajatella uuden elinvoimakunnan toiminnan kehittämistä, josta on tulossa kuntien tärkein tehtävä jo senkin vuoksi, että ikääntyvän väestön elinolosuhteet ovat nopeasti heikkenemässä.

Rautjärven kunta on tarttunut haasteeseen vaikuttavuusperusteisen kuntastrategian avulla, jossa tavoitteet on määritelty vaikuttavuusarvioitujen elinvoimaa, kuntalaisten hyvinvointia ja kuntataloutta edistävien toimenpiteiden perusteella

Perinteisellä visio- ja päämääräperusteisellä strategialla ei pystytty vaikuttamaan kunnan kehityksen negatiiviseen kierteeseen vaan strategiset tavoitteet johtivat vähenevien resurssien tehottomaan käyttöön. Rautjärven kunnanvaltuusto hyväksyi 2019 vaikuttavuuden uuden strategian laadinnan perusteeksi.

Skenaarioiden perusteella kriittiseksi menestystekijäksi muotoutui työvoiman määrä. Toimenpiteiden määrittelyssä ja vaikutusten arvioinnissa osallistettiin kuntalaiset haastattelututkimuksella, kyselyillä ja kuntalaisraadeilla.

Vaikuttavuusarvioitujen toimenpiteiden toteuttamisen uusi ja vanha valtuusto määrittelivät ja hyväksyivät, Toimenpiteistä muodostettiin kunnan strategiset tavoitteet, päämäärät ja mittarit niin, että niillä kaikilla on positiivinen vaikutus kunnan työikäisen väestön määrään. Talousarvion toiminnalliset tavoitteet vuodelle on hyväksytty toimenpiteinä, jotka toteuttavat strategisia tavoitteita.

Nyt ensimmäiseen strategian toteutumisen arvioinnissa voidaan todeta, että keskeiset tavoitteet muuttovoiton, työikäisen väestön ja työpaikkojen määrässä sekä kuntatalouden tasapainossa on saavutettu.

Mutta paljon on vielä tehtävää digitalisaation ja hiilineutraalin liikkumisen edistämisessä sekä ammatillisen koulutuksen saavutettavuuden parantamisessa Erityisesti meitä itärajan kuntia piiskaavat Venäjän sotatoimista aiheutuneet vaikutukset matkailuun ja tuulivoimakielto. Näiden osalta on arvioitava uudelleen myös strategisia toimenpiteitä.

Harri Anttila
Rautjärven kunnanjohtaja

Muualla Kuntaliitto.fissä

Kirjoittajasta lyhyesti

Tässä blogissa julkaistaan Kuntaliiton ulkopuolisten kunta-alan asiantuntijoiden ja vaikuttajien bloggauksia.