Kuntien hyvinvointiseminaari

Hyvinvointiseminaarin mainoskuvassa nainen pyöräilee.

Tapahtuman tiedot

Aloituspäivämäärä
Päättymispäivä
Tapahtuman järjestäjä
Kuntaliitto

Kevään innostavin HYTE-tapahtuma on Kuntien hyvinvointiseminaari, jonka teemana on tänä vuonna elinympäristö hyvinvoinnin lähteenä.

Maksuton tilaisuus järjestetään Kuntatalolla Helsingissä tiistaina 14.5. klo 9.30-15.30.

Tule kohtaamaan HYTE-osaajia ja olemaan kuulolla ajankohtaisten teemojen parissa. Aamupäivän osuutta mahdollista seurata myös etäyhteyden kautta, iltapäivän osuus toteutetaan vain läsnätilaisuutena.

Tervetuloa!

Ilmoittaudu mukaan

9.30 Aamukahvit

10.00 Tilaisuuden avaus ja käytännön asiat

10.05 Kuntaliiton johdon tervetulosanat

Hanna Tainio, varatoimitusjohtaja, Kuntaliitto

10.15 Key Note-puheenvuoro aiheesta elinympäristön vaikutus ihmisten                   hyvinvointiin

Marketta Kyttä, professori, Aalto yliopisto

Kysymyksiä ja keskustelua

10.45 Paneelikeskustelu alustuksen pohjalta

11.15 Tauko

11.25 Kuntaliiton ajankohtaiset hyvinvoinnin ja terveyden edistämisestä

Maria Salenius, kehittämispäällikkö, Kuntaliitto

Sami Niemi, erityisasiantuntija, Kuntaliitto

11.40 Jyväskylän täyden kympin keskusta - hyvinvointi, vuorovaikutus,                            projektit

Janne Viitamies, projektipäällikkö, Jyväskylän kaupunki

12.10 Arjen liikkumismahdollisuudet / kaavoitettu elinympäristö liikkumisen                            tukena

Kuntapuheenvuoro

12.30  Lounas (klinikat tauon lopulla auki)

13.30  Alatyöpajat

Alaseminaarien teemat:

1. Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen yhdyspinnat

Alaseminaarissa paneudutaan ja keskustellaan ajankohtaisisista hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen yhdyspinnoista. Lapinjärven kunta esittelee omaa näkökulmaansa elintapaohjaukseen osana kunnan yhdyspintaa ja Asikkala ja Päijät-Hämeen hyvinvointialue kertovat osaltaan hyte-yhdyspinnasta kunnan ja hyvinvointialueen välillä.

2. Elinympäristön turvallisuus ja hyvät väestösuhteet

Alaseminaarissa keskitytään elinympäristön turvallisuuden ja hyvien väestösuhteiden kysymyksiin kunnissa. Puhujat ja kuntaesimerkit vahvistuvat lähiaikoina

3. Hyvinvointia luonnosta ja urbaanista ympäristöstä

Tässä alaseminaarissa on tarkoitus kuulla lisätietoja uudesta luonnon virkistyskäyttöstrategiasta, luonnon virkistyskäytön mahdollisuuksista ja esimerkkejä tulevaisuuden liikuntapaikoista. Mukana on Ympäristöministeriöstä erityisasiantuntija Miliza Malmelin ja Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirastosta ylitarkastaja Jarkko Rantamäki.

4. Sosiaaliset innovaatiot – ratkaisu kuntien uudistumisen haasteisiin?

Mitä ovat sosiaaliset innovaatiot ja miten ne voivat vastata kuntien haasteisiin? Alaseminaarissa saat tietoa ja käytännön esimerkkejä sosiaalisista innovaatioista ja vinkkejä siihen, miten voit hyödyntää niitä työssäsi tai omassa arjessasi. Puhujina projektipäällikkö Veera Laurila, THL ja Päätöimittaja, Innokylä, Sari Eskelinen, THL sekä Maria Salenius Kuntaliitosta.

5. Tiedolla johtamisen työkalut: Hyvinvointikertomus ja vaikutusten ennakkoarviointi

Tule kuulemaan, miten sähköiset työvälineet voivat olla tukena tiedolla johtamisessa. Tässä alaseminaarissa tutustumme konkreettisen tapausesimerkin avulla työvälineiden tarjoamiin mahdollisuuksiin vaikutusten ennakkoarvioinnissa ja hyvinvointiraportoinnissa. Samalla sinulle tarjoutuu hyvä tilaisuus keskustella ja vaihtaa kokemuksia ajankohtaisista ja eniten puhuttavista teemoista. Tarvittaessa saat myös käytännön tukea, opastusta ja vinkkejä Sähköisen hyvinvointikertomuksen sekä EVA-työvälineen käyttöön ja hyödyntämiseen.

15.00 Tilaisuus päättyy

Ilmoittaudu kuntien hyvinvointiseminaariin!