Kuntavaali- ja demokratiatilastot

Kuntaliitto selvittää valtuustokausittain tietoja kuntien toimielimistä, luottamushenkilöistä ja heidän palkkioistaan. Kuntaliitto kartoittaa myös kuntien tarjoamia kuntalaisten osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksia sekä kuntalais- ja valtuustoaloitteita.

Kuntien luottamushenkilöt

Valtuustojen ja hallitusten puheenjohtajat Manner-Suomen kunnissa vuonna 2017 -raportissa tarkastellaan puheenjohtajien puoluetaustaa, sukupuolta, ikää ja äidinkieltä sekä kokemusta luottamustehtävistä. Aiheeseen liittyy myös tiedote ja sen yhteydessä oleva tietopaketti.

Kuntavaalit, ehdokkaat ja valitut vuonna 2017 -raportissa luodaan katsaus vaaleihin, ehdokkaisiin ja valittuihin. Raportin liitetiedostossa on kuntakohtaisia tilastoja.

Kuntien toimielimet

Johtamismallit ja toimielimet Manner-Suomen kunnissa 2017 -raportissa tarkastellaan Manner-Suomen kuntien toimielimiä valtuustokauden 2017-2021 alussa. Pääosin tarkastelu kohdistuu toimielimien yleisyyteen ja siihen mitä muutoksia kuntalain uudistus on tuonut kuntien käytäntöön.

Kuntauutinen 8.11.2018: Uutta tutkimustietoa: Kunnissa uudistettu maltilla johtamisjärjestelmiä ja toimielinrakennetta

Kuntien toimielimet -palvelusta voi hakea kuntakohtaisia tietoja kuntien toimielinrakenteesta 1.6.2017 alkaneelta valtuustokaudelta.

Kuntavaaliehdokkaat

Huhtikuun 2017 kuntavaaleissa oli yhteensä 33 618 ehdokasta. Ehdokkaiden määrä väheni edellisistä vaaleista 3 507 henkilöllä. Edellisiin vaaleihin verrattuna nuorten ehdokkaiden määrä laski ja naisten nousi, käy ilmi Kuntaliiton tekemästä ehdokasanalyysista.

Palkkiot ja korvaukset

Kuntien luottamushenkilöiden palkkiot ja korvaukset vuonna 2017 alkaneella valtuustokaudella - raportti sisältää vertailutietoa kuntien luottamushenkilöiden kokouspalkkioista, ansionmenetyskorvauksista, määräajalta maksettavista palkkioista ja puheenjohtajien vuosipalkkioista sekä muista erillispalkkioista ja korvauksista. Tiedot pohjautuvat Kuntaliiton kunnilta saamaan aineistoon.

Tiedote 11.9.2018: Kuntaliiton selvitys: kuntien luottamushenkilöiden palkkioissa suuria eroja.

Valtuustokoko

Valtuustokoot Manner-Suomen kunnissa valtuustokaudella 1.6.2017-31.5.2021 -raportissa kuvataan valtuutettujen määrää ja sen kehitystä Manner-Suomen kunnissa ja millaisia ovat valtuustokoot muissa Pohjoismaissa.

Tämän sivun lopussa olevassa Excel-tiedostossa on kuntien valtuustokoko 1.6.2017.

Tiedote valtuustokoosta 13.1.2017: Kolmannes kunnista muuttaa valtuustonsa kokoa – vain kahdessa valtuusto kasvaa

Kuntien käyttämät kuntalaisten osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuudet

Kuntauutinen 22.11.2018: Kunnat tarjoavat kuntalaisille yhä enemmän erilaisia osallistumis- ja vaikuttamistapoja. Uutisen yhteydessä on diapaketti kyselyn tuloksista.

Kuntalais- ja valtuustoaloitteet

Kuntauutinen 2.10.2018: Kuntalaiset tekevät edelleen vähän kuntalaisaloitteita. Uutisen yhteydessä on diapaketti kyselyn tuloksista.

Linkkejä muiden tiedontuottajien vaaliraportteihin

Sami Borgin ja Sari Pikkalan laatima tilastoraportti Kuntavaalitrendit (2017)

Tilastokeskuksen tilastoraportti Ehdokkaiden tausta-analyysi kuntavaaleissa 2017

Palvelusähköposti-symboli

Etunimi
Palvelusähköposti
Sukunimi
demokratia ja osallisuus

Vastuualueet

Palvelemme demokratiaan ja osallisuuteen liittyvissä muissa kuin lakikysymyksissä.

Palvelemme kuntien henkilöstöä ja luottamushenkilöitä heidän tehtäviinsä liittyvissä asioissa. Suosittelemme käyttämään ensisijaisesti palvelusähköpostiamme.

Organisaatio
Suomen Kuntaliitto ry
Yksikkö
Kuntakehitys, demokratia ja johtaminen