Kuntavaali- ja demokratiatilastot

Tietoja kuntien toimielimistä, luottamushenkilöistä ja heidän palkkioistaan

Kuntaliitto selvittää valtuustokausittain tietoja kuntien toimielimistä, luottamushenkilöistä ja heidän palkkioistaan. 1.6.2017 alkavalta valtuustokaudelta on jo ilmestynyt selvitys kuntien valtuustokoosta.

Valtuustokoko

Valtuustokoot Manner-Suomen kunnissa valtuustokaudella 1.6.2017-31.5.2021 -raportissa kuvataan valtuutettujen määrää ja sen kehitystä Manner-Suomen kunnissa ja millaisia ovat valtuustokoot muissa Pohjoismaissa.

Tämän sivun lopussa olevassa Excel-tiedostossa on kuntien valtuustokoko 1.6.2017.

Tiedote valtuustokoosta 13.1.2017: Kolmannes kunnista muuttaa valtuustonsa kokoa – vain kahdessa valtuusto kasvaa

Kuntavaaliehdokkaat

Huhtikuun 2017 kuntavaaleissa on yhteensä 33 618 ehdokasta. Ehdokkaiden määrä väheni edellisistä vaaleista 3 507 henkilöllä. Edellisiin vaaleihin verrattuna nuorten ehdokkaiden määrä laski ja naisten nousi, käy ilmi Kuntaliiton tekemästä ehdokasanalyysista.

Palkkiot ja korvaukset

Kuntien luottamushenkilöiden palkkiot ja korvaukset vuonna 2013 - raportti sisältää vertailutietoa kuntien luottamushenkilöiden kokouspalkkioista, ansionmenetyskorvauksista, määräajalta maksettavista palkkioista ja puheenjohtajien vuosipalkkioista sekä muista erillispalkkioista ja korvauksista. Tiedot pohjautuvat Kuntaliiton kunnilta saamaan aineistoon. Viimeisin tieto on vuodelta 2013. Kuntaliitto tekee uuden selvityksen 1.6.2017 alkavan valtuustokauden palkkioista ja sen tuloksia julkaistaan alkuvuodesta 2018.

Kuntien luottamushenkilöt ja toimielimet

Tietoja Manner-Suomen kuntien valtuustojen ja hallitusten puheenjohtajista 1.6.2017 alkaneelta valtuustokaudelta on  tiedotteen yhteydessä olevassa liitteessä. Raportti puheenjohtajista valmistuu loppuvuodesta 2017.

Kokokuva Manner-Suomen kuntien valtuustojen, hallitusten ja lautakuntien puheenjohtajista vuonna 2013 -raportissa luodaan profiilit valtuuston, hallituksen ja lautakuntien puheenjohtajista. Raportissa on myös tietoja ko. toimielinten jäsenistä.

Kuntavaalit, luottamushenkilöt ja toimielimet ARTTU2-kunnissa vuosina 2005-2013 -raportissa luodaan katsaus kuntalaisten kuntavaaliosallistumisesta ehdokasasettelun ja varsinaisen äänestysaktiivisuuden näkökulmasta. Raportin toinen osio keskittyy kunnallisiin luottamushenkilöihin valtuustoissa, hallituksissa ja lautakunnissa. Julkaisussa on tietoja myös muista kuin ARTTU2-kunnista.

Kuntien toimielimet -palvelusta voi hakea kuntakohtaisia tietoja kuntien toimielinrakenteesta 1.6.2017 alkaneelta valtuustokaudelta.

Linkkejä muiden tiedontuottajien vaaliraportteihin

Sami Borgin ja Sari Pikkalan laatima tilastoraportti Kuntavaalitrendit (2017)

Tilastokeskuksen tilastoraportti Ehdokkaiden tausta-analyysi kuntavaaleissa 2017

Palvelusähköposti demokratiatiimi

Palvelusähköposti
demokratiatiimi
demokratia[at]kuntaliitto.fi

• Palvelusähköposti demokratia ja osallisuus
  • Demokratiaan ja osallisuuteen liittyvät kysymykset
  • Palvelemme kuntien henkilöstöä ja luottamushenkilöitä heidän tehtäviinsä liittyvissä asioissa. Suosittelemme käyttämään ensisijaisesti palvelusähköpostiamme.
  • demokratia@kuntaliitto.fi
Palvelusähköpostit
Sirkka-Liisa Piipponen

Sirkka-Liisa