Rakentamislaki ja RYTJ-laki eduskunnassa - Ota kantaa!

Hallituksen esitykset rakentamislaiksi ja laiksi rakennetun ympäristön tietojärjestelmästä on annettu eduskunnalle. Kuntaliiton mielestä lakien valmistelu on epäonnistunut ja tarvitaan aikalisä.

Eduskunnan valiokunnat käsittelevät lakiesityksiä ja kuulevat asiantuntijoita. Eduskunnassa lakiesityksiin voidaan vielä tehdä muutoksia.

Asiantuntijakuulemiset alkavat viikolla 42. Julkaistujen tietojen mukaan lakiesityksistä kuullaan vain muutamia kuntia. Kuntaliitto toivoo, että kunnat lähettäisivät huomioitaan rakentamislaista Anne Jarvalle ja Paula Mäenpäälle sekä RYTJ-laista Päivi Tiihoselle (etunimi.sukunimi(at)kuntaliitto.fi).

Voit tutustua lakiesityksiin ja seurata niiden etenemistä eduskunnan sivuilta:

Kuntaliiton kannanotot verkossa

Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää

Löydä lisää sisältöä samoista teemoista
Kuvituskuva.

EU-vaalit ovat kuntavaalit

Tutustu EU-vaalikauden tavoitteisiimme

Kuntaliiton ratkaisut teknisen toimen osaajapulaan

Teknisen alan työvoimapula on pahenemassa. Kunnista puuttuu kaavoittajia, rakennustarkastajia, kiinteistöinsinöörejä ja rakennuttajia sekä monia muita maankäytön, rakentamisen ja infrapalvelujen ammattilaisia.

Tutustu Kuntaliiton ratkaisuihin!