Uusi delegointiopas selkeyttää kuntien toimivallan jakamista

""

Olemme julkaisseet uuden delegointioppaan, joka on suunnattu kuntien hallinnossa työskenteleville, luottamushenkilöille ja kunnan toiminnan kehittäjille. Oppaan avulla pyrimme selkeyttämään toimivallan jakoa kunnassa.

Toimivallan delegoinnissa on kyse vallan eteenpäin siirtämisestä. Jos toimivalta on lailla annettu suoraan tietylle kunnan viranomaiselle, sitä ei voi delegoida. Sen sijaan, jos toimivalta on annettu yleisesti kunnalle, valtuusto voi hallintosäännön kautta delegoida tätä valtaa toiselle viranomaiselle, kuten hallitukselle, lautakunnalle tai viranhaltijalle.

– Tämä voi kuulostaa yksinkertaiselta, mutta käytännössä toimivallan jakoon liittyy hyvin usein epävarmuutta. Tähän tarpeeseen olemme tehneet kätevän delegointioppaan, kertoo johtava juristimme Ida Sulin

Helposti hahmotettavat taulukot auttavat toimivallan jakamisessa

Oppaassamme kartoitamme kaikki kuntien sektorit ja toimialat. Taulukkomuodossa käydään läpi, mitä toimivaltaa voi jakaa ja kenelle.

Selvitämme myös, milloin toimivaltaa ei saa jakaa. Jos päätöksiä tekee taho, jolle ei lain mukaan olisi saanut jakaa toimivaltaa, päätös kumotaan valituksen yhteydessä. Usein myös lainmukaisesta delegoinnista huolimatta väärä taho voi tehdä päätöksiä, mikä johtaa valituksen perusteella päätöksen kumoamiseen.

– Haluamme auttaa kuntia välttämään nämä tilanteet tarjoamalla selkeitä ohjeita ja esimerkkejä oppaassamme. Kun päätöksentekijät tietävät tarkkaan, kenelle toimivaltaa voidaan jakaa, vältetään turhat valitukset ja päätösten kumoamiset. Tämä säästää aikaa ja resursseja sekä varmistaa, että kunnalliset päätökset tehdään oikein ja tehokkaasti, Sulin tiivistää.

Delegointiopas: Päätös- ja toimivallan siirtäminen kunnassa

Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää

Löydä lisää sisältöä samoista teemoista

Kuntamarkkinat 18.-19.9.2024!

Kuntamarkkinat tarjoaa vuosittain kahden päivän ajaksi monipuolista ja ajankohtaista tietoa. Kuntamarkkinat on ideoita pulppuava julkisen sektorin vuoden suurin foorumi, joka järjestetään Kuntatalolla Helsingissä.

Tutustu ohjelmaan ja ilmoittaudu jo mukaan!