

Kirjoittaja on kehityspäällikkö Kuntaliitossa.
Twitterissä: @MikkoMeh
Kuntaliiton SAKU-tutkimushankkeen kolmannessa osassa pyrittiin selittämään, mitkä tekijät vaikuttavat esiopetuksen järjestämisen kustannuksiin. Aiempien perusopetuksen ja varhaiskasvatuksen SAKU-mallien tapaan hankkeessa keskityttiin selvittämään, mitkä olosuhde- ja päätösperäiset tekijät selittävät
Olemme liian tottuneita vertamaan kuntia asukasluvultaan saman kokoluokan kuntiin, naapurikuntiin tai saman maakunnan kuntiin. Voisiko vertailua tehdä myös toisin? Kysymykseen vastaa Kuntaliiton SAKU-tutkimushanke, jossa samankaltaisuutta etsitään tilastollisen analyysin keinoin. Ensimmäinen kuntien
Olemme liian tottuneita vertamaan kuntia asukasluvultaan saman kokoluokan kuntiin, naapurikuntiin tai saman maakunnan kuntiin. Suomessa on vuonna 2021 yhteensä 309 kuntaa, voisiko vertailua tehdä myös toisin? Tähän kysymykseen pyrittiin vastaamaan Kuntaliiton SAKU-tutkimushankkeella, jossa
Uudistuksen taloudellisia vaikutuksia arvioitaessa yksi keskeinen kysymys on sen toteuttamisen aiheuttamat muutoskustannukset. Hallituksen esityksessä muutoskuluiksi on tunnistettu muun muassa palkkaharmonisoinnin, ICT- ja tiedonhallintajärjestelmien muutosten, sopimusten siirron sekä hallinnollisen
Kuntaliitto toteutti hallituksen kuntasäästöjä kartoittavan kyselyn kesä-elokuun aikana. Kyselyssä selvitettiin erikoissairaanhoidon kehittämisen ja työajanpidennyksen säästövaikutuksia sekä maakuntauudistuksen kunnille aiheuttamia piilokustannuksia. Kysely suunnattiin kuntien, kuntayhtymien ja
Kuntien taloustiedot tullaan rykäisemään kertoheitolla nykyaikaan. Tämä tapahtuu vuoden 2019 alusta alkaen, jolloin Tilastokeskus lopettaa kuntien taloustietojen keruun ja kuntien pitää lähettää taloustiedot Valtiokonttorille. Tiedonsiirron tulee tapahtua automaattisesti, eli tilinpäätökset ja muut
Sote-uudistus ravistelee julkista sektoria siirtämällä leijonanosan kuntien tehtävistä maakuntien vastuulle. Kuntien budjeteissa tämä näkyy menojen ja tulojen reippaana vähenemisenä. Koko maan tasolla uudistus on kustannusneutraali eli kuntataloudesta poistuu kokonaisuudessaan vuonna 2019 sama määrä
Tanskalaiset ovat hyvin vapaamielisiä monessa asiassa paitsi kuntatalouden ohjaamisessa. Kuntatalouden ohjaus perustuu Tanskan kuntaliiton ja valtion väliseen budjettisopimukseen. Sopimuksessa määritellään kattosumma palvelutuotannon menoille sekä asetetaan raamit kuntien verotukselle ja
Tilastot kuntapalveluiden yksikkökustannuksista ovat värikästä luettavaa. Kuntakohtaisissa yksikkökustannuksissa on satojen, pahimmillaan jopa tuhansien, prosenttien eroja kalliimman ja halvimman välillä. Miten tämä voi olla mahdollista? Mitä ajattelisit, jos maitopurkki supermarketissa maksaisi