USO 6 -verkostoprojekti (2021–2022)

Brändikuva

USO-verkoston 6. kauden kärkiteemoja olivat kestävä kuntajohtaminen, strateginen johtaminen ja toimiva kaksoisjohtaminen. Verkoston toiminta koostui valtakunnallisista tapahtumista, kuntakohtaisesta työskentelystä ja erilaisista ajankohtaiskatsauksista ja -tuotoksista. Verkostoprojektissa olivat mukana Kuntaliitto, FCG Finnish Consulting Group ja ympäristöministeriön Kestävä kaupunki -ohjelma.

Tältä sivulta löydät tietoa ja materiaaleja verkostokauden tapahtumista ja tuotoksista.

Vuonna 2022 järjestetyt tapahtumat:

Vuonna 2021 järjestetyt tapahtumat:

Opas kuntien päätöksenteon ja keskusteluilmapiirin kehittämiseksi

Minkälaista käytöstä me hyväksymme kunnassamme toisiamme kohtaan? Entä millainen on meidän kuntamme keskustelukulttuuri? Mitä tehdä silloin, kun joku kunnassa käyttäytyy epäasiallisesti tai päätöksentekoilmapiiri on niin tulehtunut, ettei asiallista keskustelua voida käydä? Entä miten voitaisiin parantaa kunnan eri toimielinten sekä luottamushenkilöiden ja viranhaltijoiden keskinäistä vuorovaikutusta?

Muun muassa näihin kysymyksiin vastaa USO 6 -verkostossa työstetty opas, jossa esitellään erilaisia ideoita ja vaihtoehtoja kunnan päätöksenteko- ja keskusteluilmapiirin parantamiseksi. Oppaassa annetaan neuvoja itse prosessin aloittamiseen, sen läpivientiin onnistuneesti sekä siihen, mitä sisältöä toimintamalleihin voidaan sopia mukaan. Lisäksi perehdytään lyhyesti luottamushenkilöiden toimintaa koskevaan lainsäädäntöön. Mukana on myös esimerkkejä ja kokemuksia kunnista, joissa on otettu käyttöön jokin toimintamalli.

Pääset julkaisuun täältä.

Tämän sivun alaosassa myös diasetti toimintamallien pohtimista varten.

Lisätietoja:

Jarkko Majava