Talous

Kunnat ja kuntayhtymät käyttävät noin 44 mrd. euroa vuodessa palvelujen järjestämiseen ja kuntalaisten hyvinvoinnin edistämiseen. Menoista noin puolet katetaan veroilla, neljännes maksuilla ja myyntituloilla ja vajaa viidennes valtionosuuksilla. Kuntaliiton tavoitteena on kunnallisen toiminnan rahoituksen riittävyys.

Kuntatalous

Yhteystiedot:

Tutustu myös näihin:

Tartu tietoon:

Taloustorstai 4.2.2021

Taloustorstain 4.2.2021 tallenne on valmistunut

Aiheina mm. Pääekonomistin katsaus, verotulojen ajankohtaiskatsaus, valtionosuuspäätökset 2021, valtionavustustoiminnan kehittäminen ja digitalisointi ja Kuntaliiton soteuudistuksen muutostuki sekä taloustilaston merkitys

Minna Punakallio

Kuntatalouden koronavuoristorata

9.12.2020 Minna Punakallion blogi: Ei ole ylimitoitettua sanoa, että kuluva vuosi on ollut hyvin poikkeuksellinen. Keväällä ympäri maailmaa levinnyt koronapandemia on mullistanut paitsi normaalin arkielämämme niin myös työnkuvamme ja elantomme.

lateral-image-right
Kolme iloista ihmistä, yksi istuu rullatuolissa

Kuntatyönantajan sosiaalivakuutusmaksut vuodelle 2021 on vahvistettu

7.12.2020: Palkkasummaan suhteutettuna sosiaalivakuutusmaksut ovat vuonna 2021 keskimääräinen 24,5 %:ia palkasta, joten maksujen yhteismäärä nousee kuluvan vuoden tasosta muutamalla desimaalin kymmenyksellä (24,1 % v. 2020), kun sairausvakuutusmaksu ja työttömyysvakuutusmaksu nousevat.

Koottuja ohjeita ja yhteystietoja

Koronavirus ohjeita
centred-liftup

Työllisyyden ratkaisumalli

Kuntapohjaisessa ratkaisumallissa ehdotetaan, että työnantajien ja työnhakijoiden TE-palvelut ovat kuntien järjestämisvastuulla. Palvelut järjestetään asiakas- ja tarvelähtöisesti yhdenvertaisina ja työvoiman vapaata liikkuvuutta edistäen eri kokoisissa kunnissa koko Suomessa.