Talous

Kunnat ja kuntayhtymät käyttävät noin 44 mrd. euroa vuodessa palvelujen järjestämiseen ja kuntalaisten hyvinvoinnin edistämiseen. Menoista noin puolet katetaan veroilla, neljännes maksuilla ja myyntituloilla ja vajaa viidennes valtionosuuksilla. Kuntaliiton tavoitteena on kunnallisen toiminnan rahoituksen riittävyys.

Kuntatalous

Tutustu myös näihin:

Tartu tietoon:

Yhteystiedot:

Taloustorstai

Taloustorstain suora lähetys 26.3.2020 on ohi, tallenne valmistuu noin viikon kulttua

Listalla: Koronapandemian vaikutukset kuntatalouteen ja julkiseen talouteen, Verotusasiat poikkeustilanteessa, Koski-tiedot OKM:n rahoituksen perusteena sekä Ajankohtaiskatsaus.

: Kunnan verotulot ja valtionosuudet -koulutuspäivät

FCG kouluttaa: Kunnan verotulot ja valtionosuudet -koulutuspäivät 22.–23.4.2020, Oulu

Koulutuksen tavoitteena on vahvistaa kuntatalouden ammattilaisten kykyä ymmärtää verorahoituksen muodostuminen omassa kunnassa. syventää verotukseen ja valtionosuuksiin liittyvää laskentaosaamista, lisätä taitoa analysoida sekä raportoida toteumatietoja.

lateral-image-right
Talous- ja veroennustepäivät

FCG kouluttaa: Talous- ja veroennustepäivät 28.-29.4.2020, Helsinki + striimaus

Tilaisuudessa kuullaan valtiontalouden kehyspäätöksestä, kehysriihen veroratkaisuista sekä kuntatalouden ennusteesta kehyskaudelle. Lisäksi käsitellään edellisen vuoden verotulopohja sekä kuluvan vuoden verokertymät, verotuloennusteet sekä veroennustekehikko.

Sosiaalivakuutusmaksut 2020 vahvistettu

Kuntatyönantajan sosiaalivakuutusmaksut 2020 vahvistettu

Kaikki työnantajan sosiaalivakuutusmaksut vuodelle 2020 on vahvistettu 3.12.2019.

lateral-image-left
Kunnallinen eläkejärjestelmä on suurten muutosten edessä

Eläkejärjestelmien yhdistämisen hyötynä olisi riskien jakaminen yhdessä. Yhdistäminen poistaisi esim. sektorien välisistä työvoiman siirtymistä aiheutuvat vaikutukset eläkejärjestelmien maksupohjiin.

lateral-image-right