Talous

Kunnat ja kuntayhtymät käyttävät noin 44 mrd. euroa vuodessa palvelujen järjestämiseen ja kuntalaisten hyvinvoinnin edistämiseen. Menoista noin puolet katetaan veroilla, neljännes maksuilla ja myyntituloilla ja vajaa viidennes valtionosuuksilla. Kuntaliiton tavoitteena on kunnallisen toiminnan rahoituksen riittävyys.

Kuntatalous

Tutustu myös näihin:

Tartu tietoon:

Yhteystiedot:

Kirjanpito

Lausunto 123 verotulojen viivästymisestä maksettavien korvausten käsittelystä kuntien kirjanpidossa

Kuntajaoston lausunnon mukaan vuonna 2020 kunnille maksettava korvaus verotuksen maksujärjestelyistä johtuvasta verotulojen viivästymisestä kirjataan kuntien kirjanpidossa tuotoksi vuonna 2020.

lateral-image-left
Minna Punakallio

Korona näkyy jo alkuvuoden kuntatalouden taloustiedoissa

Tilastokeskuksen tuoreet, ennakolliset tilastotiedot kuntien ja kuntayhtymien vuoden 2020 ensimmäisestä vuosineljänneksestä olivat varsin odotetun kaltaisia. Koronapandemia näkyy tilaston tunnusluvuissa jo selvästi, kirjoittaa Minna Punakallio.

lateral-image-right
Minna Punkallio

Nyt ratkotaan elvytyspakettia - tulevien vuosien kasvu vaatii vielä työtä

Kuntien elvytyspaketin yksityiskohdat ratkeavat aivan lähipäivinä. Tällä viikolla linjataan ministeriön sisäisiä kantoja, mutta lopulliset hallituksen linjaukset niin kuntien kuin muidenkin sektoreiden elvytyksestä tehdään kesäkuun alussa, kirjoittaa pääekonomisti Minna Punakallio blogissaan.

lateral-image-left

Tutustu FCG:n koulutustarjontaan

Tarjolla monpuolista koulutusta eri aihealueista mm. taloudesta.

lateral-image-right

Koottuja ohjeita ja yhteystietoja