Talous

Kunnat ja kuntayhtymät käyttävät noin 44 mrd. euroa vuodessa palvelujen järjestämiseen ja kuntalaisten hyvinvoinnin edistämiseen. Menoista noin puolet katetaan veroilla, neljännes maksuilla ja myyntituloilla ja vajaa viidennes valtionosuuksilla. Kuntaliiton tavoitteena on kunnallisen toiminnan rahoituksen riittävyys.

Kuntatalous

Yhteystiedot:

Tutustu myös näihin:

Tartu tietoon:

Taloustorstai 4.2.2021

Kevään 2021 Taloustorstai-lähetykset

Taloustorstai on kanava nopeaan tiedonvälitykseen, ajankohtaisten asioiden esille nostoon ja keskustelun pohjaksi.

Minna Punakallio

Kuntatalouden koronavuoristorata

9.12.2020 Minna Punakallion blogi: Ei ole ylimitoitettua sanoa, että kuluva vuosi on ollut hyvin poikkeuksellinen. Keväällä ympäri maailmaa levinnyt koronapandemia on mullistanut paitsi normaalin arkielämämme niin myös työnkuvamme ja elantomme.

lateral-image-right
Kolme iloista ihmistä, yksi istuu rullatuolissa

Kuntatyönantajan sosiaalivakuutusmaksut vuodelle 2021 on vahvistettu

7.12.2020: Palkkasummaan suhteutettuna sosiaalivakuutusmaksut ovat vuonna 2021 keskimääräinen 24,5 %:ia palkasta, joten maksujen yhteismäärä nousee kuluvan vuoden tasosta muutamalla desimaalin kymmenyksellä (24,1 % v. 2020), kun sairausvakuutusmaksu ja työttömyysvakuutusmaksu nousevat.

Koottuja ohjeita ja yhteystietoja

Koronavirus ohjeita
centred-liftup
Kuntavaalit

Kuntavaalit 2021

Seuraavat kuntavaalit järjestetään kesäkuussa 2021. Silloin meillä on mahdollisuus valita, kuka meitä edustaa kuntien päättävissä elimissä. Kuntavaalit ovat meille ennen kaikkea lähidemokratiaa edustavat vaalit, joissa valitaan ne päättäjät, jotka ovat lähimpänä jokapäiväistä arkeamme.