Talous

Kunnat ja kuntayhtymät käyttävät noin 44 mrd. euroa vuodessa palvelujen järjestämiseen ja kuntalaisten hyvinvoinnin edistämiseen. Menoista noin puolet katetaan veroilla, neljännes maksuilla ja myyntituloilla ja vajaa viidennes valtionosuuksilla. Kuntaliiton tavoitteena on kunnallisen toiminnan rahoituksen riittävyys.

Kuntatalous

Yhteystiedot:

Tutustu myös näihin:

Tartu tietoon:

Minna Punakallio

Koronapandemia on lisännyt työttömyyttä ja kasvattanut kuntien työmarkkinatukimenoja

21.10.2020 Minna Punakallio: Tilastokeskuksen työvoimatutkimuksen mukaan työttömiä oli kuluvan vuoden syyskuussa peräti 47 000 henkeä enemmän vuoden 2019 syyskuussa. Yhteensä työttömiä oli syyskuussa 208 000 henkeä.

Minna Punakallio

Kuntatalouden kehitysarvio on poikkeuksellisen myönteinen

8.10.2020 Minna Punakallio: VM julkaisi vuoden 2021 talousarvioesityksen yhteydessä kaksi uutta, keskenään yhdenmukaista ennustetta kuntataloudesta. Toinen on kansantalouden tilinpidon talousennusteeseen liittyvä paikallishallinnon ennuste ja toinen on kuntatalousohjelman kuntien...

Taloustorstain 8.10.2020 suora lähetys on ohi, tallenne on valmistunut

Tarjolla mm.: Valtion talousarvio 2021 ja KTO-ohjelma, Valtionosuudet 2020-2021, Verotuksen ajankohtaiset, Oppivelvollisuuden laajentaminen: Miten ottaa huomioon talousarviossa?, Budjettiriihen vaikutukset kuntien painelaskelmiin ja VIP-vieraana valtiosihteeri Maria Kaisa Aula, VM:stä

lateral-image-right

Kysely: Kunnat eivät usko automatisoidun talousraportoinnin hyötyihin

2.10.2020 kuntauutinen: Kuntaliiton kyselyyn vastanneet kunnat ja kuntayhtymät eivät usko automatisoidun talousraportoinnin tuottavuushyötyihin. Vajaa puolet vastanneista arvioi saavansa maltillisia tuottavuushyötyjä, joskin niiden realisoituminen ajoittuu vuosien päähän.

Kuvassa Minna Punakallio

Budjettiriihestä kädenojennus kunnille

23.9.2020 Minna Punakallio: Syksyn budjettiriihestä tippui kuntiin ja kuntayhtymiin yllätys. Kuntien vaikea taloustilanne ja koronan kasvavat kustannukset olivat ladanneet odotuksia kuntien koronatuen jatkolle.

Kuntamarkkinat 2020

Kuntatalousyksikön luentomateriaalit ja tallenteet Kuntamarkkinoilla 2020

Kuntamarkkinat 9.-10.9.2020 järjestettiin tänä vuonna verkossa. Pääset vielä tutustumaan markkinoiden tarjontaan tallenteiden ja luentomateriaalien parissa.

Jakoavain

Sote-uudistuksen Jakoavain on päivitetty!

2.10.2020: Sote-uudistuksen Jakoavain on päivitetty! Jakoavain on kunnille sote-uudistuksen vaikutusten arvioinnin ja taloussuunnittelun tueksi laadittu apuväline.

Koottuja ohjeita ja yhteystietoja

Koronavirus ohjeita