Talous

Kunnat ja kuntayhtymät käyttävät noin 44 mrd. euroa vuodessa palvelujen järjestämiseen ja kuntalaisten hyvinvoinnin edistämiseen. Menoista noin puolet katetaan veroilla, neljännes maksuilla ja myyntituloilla ja vajaa viidennes valtionosuuksilla. Kuntaliiton tavoitteena on kunnallisen toiminnan rahoituksen riittävyys.

Yhteystiedot:

Tutustu myös näihin:

Tartu tietoon:

Taloustorstai 4.2.2021

Taloustorstain poikkeuksellisesti maanantailähetyksen 10.5.2021 tallenne on valmistunut

Aiheina mm.: Kuntatalousohjelma, Valtionosuudet 2022, Sotelaskelmat, Ostolaskudatan avaamisohje, Talousraportoinnin asetus - tärppejä lausunnon antamiseen, Kuntien investointien merkitys kuntataloudelle ja Asiaa taloustavarasta -haaste

lateral-image-left
Minna Punakallio

Vaikea kehysriihi vie eteenpäin hallitusohjelman uudistuksia - kuntapäätökset torjuntavoitto

5.5.2021 Minna Punakallion katsaus: Hallitus saavutti kevään puoliväliriihen linjauksista päätös torstaina 29. huhtikuuta peräti 9 päivää kestäneiden neuvottelujen jälkeen. Kehysriihineuvotteluja vaikeutti se, että hallitus on sitoutunut ohjelmassaan hyvin merkittäviin pysyviin ja kertaluonteisiin

lateral-image-right

Koottuja ohjeita ja yhteystietoja

Koronavirus ohjeita
centred-liftup
Kuntavaalit

Kuntavaalit 2021

Seuraavat kuntavaalit järjestetään kesäkuussa 2021. Silloin meillä on mahdollisuus valita, kuka meitä edustaa kuntien päättävissä elimissä. Kuntavaalit ovat meille ennen kaikkea lähidemokratiaa edustavat vaalit, joissa valitaan ne päättäjät, jotka ovat lähimpänä jokapäiväistä arkeamme.

lateral-image-left