Talous

Kunnat ja kuntayhtymät käyttävät noin 44 mrd. euroa vuodessa palvelujen järjestämiseen ja kuntalaisten hyvinvoinnin edistämiseen. Menoista noin puolet katetaan veroilla, neljännes maksuilla ja myyntituloilla ja vajaa viidennes valtionosuuksilla. Kuntaliiton tavoitteena on kunnallisen toiminnan rahoituksen riittävyys.

Yhteystiedot:

Tutustu myös näihin:

Tartu tietoon:

Taloustorstai

Taloustorstain suora lähetys 17.6. klo 9.30 alkaen Kunta.tv:n kautta

Aiheina mm. Konserniyleisohje, Oppilasateriapalvelujen arvonlisäverotus, Korona-avustukset 2021, Humppaa tai kuole! Kunnat kehittyvät valtionavuilla, mutta kehittyykö valtion avustustoiminta?, Kuntatalouden JTS-päätökset ja näkymät lähivuosille

lateral-image-right
rokotus

Koronan lisäkulut nousemassa lähivuosien aikana kahteen miljardiin euroon

Tiedote 21.5.2021: Kuntaliiton tekemän kyselyn mukaan koronan kunnille ja sairaanhoitopiireille aiheuttamat lisäkulut ovat nousemassa noin kahteen miljardiin euroon.

lateral-image-left
Minna Punakallio

Vaikea kehysriihi vie eteenpäin hallitusohjelman uudistuksia - kuntapäätökset torjuntavoitto

5.5.2021 Minna Punakallion katsaus: Hallitus saavutti kevään puoliväliriihen linjauksista päätös torstaina 29. huhtikuuta peräti 9 päivää kestäneiden neuvottelujen jälkeen.

lateral-image-right

Koottuja ohjeita ja yhteystietoja

Koronavirus ohjeita
centred-liftup
Kuntavaalit

Kuntavaalit 2021

Seuraavat kuntavaalit järjestetään kesäkuussa 2021. Silloin meillä on mahdollisuus valita, kuka meitä edustaa kuntien päättävissä elimissä. Kuntavaalit ovat meille ennen kaikkea lähidemokratiaa edustavat vaalit, joissa valitaan ne päättäjät, jotka ovat lähimpänä jokapäiväistä arkeamme.

lateral-image-left