Talous

Kunnat ja kuntayhtymät käyttävät noin 44 mrd. euroa vuodessa palvelujen järjestämiseen ja kuntalaisten hyvinvoinnin edistämiseen. Menoista noin puolet katetaan veroilla, neljännes maksuilla ja myyntituloilla ja vajaa viidennes valtionosuuksilla. Kuntaliiton tavoitteena on kunnallisen toiminnan rahoituksen riittävyys.

Kuntatalous

Yhteystiedot:

Tutustu myös näihin:

Tartu tietoon:

Minna Punakallio

Tammi-syyskuun kuntataloustilasto: kuntien talous vahvistui −kuntayhtymät vaikeuksissa

2.12.2020 Minna Punakallio: Tuore kuntataloustilasto kuluvan vuoden tammi-syyskuulta kertoo, että koronapandemia on vaikuttanut kuluvana vuonna voimakkaasti niin kuntien kuin kuntayhtymienkin talouteen.

Minna Punakallio

Koronapandemia käänsi kansantaloudet ympäri maailmaa historialliseen syöksyyn

19.11.2020 Minna Punakallio: Koronaepidemia syöksi maailmantalouden keväällä ennennäkemättömään syöksyyn, kun Covid-19-tautitilanne ja siitä seuranneet useat eri rajoitustoimet ympäri maailmaa seisauttivat palvelualojen kulutuskysynnän ja horjuttivat kansalaisten luottamusta sekä yleistä

Kuntien tulo- ja kiinteistöveroprosentit 2021

18.11.2020: Kuntien tuli ilmoittaa vuoden 2021 tuloveroprosentin suuruus sekä kiinteistöveroprosentit Verohallinnolle viimeistään tiistaina 17.11.2020. Kuntaliitto kokosi tiedot kuntien tulo- ja kiinteistöveroprosenteista tälle sivulle.

lateral-image-left
Nuori pika kantaa kannettavaa tietokonetta

Taloustorstain suoran lähetyksen 19.11.2020 tallenne on valmistunut

Ohjelmassa: pääekonomistin katsaus, Valtionosuudet 2021 ja koronatuet, Kuntien veroprosentit 2021, Automatisoitu talousraportointi ja VIP-vieras Markus Sovala, talouspolitiikan koordinaattori, VM

Minna Punakallio

Miten hallituksen kuntapäätökset jaksottuvat kehyskaudella?

10.11.2020 Minna Punakallio: Marinin hallitus on käynnistänyt hallitusohjelman mukaisesti ison määrän toimia, jotka vaikuttavat kuntien tuloihin ja menoihin pitkin hallituskautta. Osa linjauksista on pysyviä eli niiden vaikutukset ulottuvat kuntatalouteen vielä hallituskauden jälkeen.

Minna Punkallio

Valtion kuntapäätösten kokonaisuus vuonna 2021

6.11.2020 Minna Punakallio: Hallitus on linjannut finanssipolitiikastaan ja kuntatalouteen kohdistuvista toimenpiteistään hallituskauden ensimmäisessä julkisen talouden suunnitelmassa.

lateral-image-right

Kysely: Kunnat eivät usko automatisoidun talousraportoinnin hyötyihin

2.10.2020 kuntauutinen: Kuntaliiton kyselyyn vastanneet kunnat ja kuntayhtymät eivät usko automatisoidun talousraportoinnin tuottavuushyötyihin. Vajaa puolet vastanneista arvioi saavansa maltillisia tuottavuushyötyjä, joskin niiden realisoituminen ajoittuu vuosien päähän.

Jakoavain

Sote-uudistuksen Jakoavain on päivitetty!

2.10.2020: Sote-uudistuksen Jakoavain on päivitetty! Jakoavain on kunnille sote-uudistuksen vaikutusten arvioinnin ja taloussuunnittelun tueksi laadittu apuväline.

Koottuja ohjeita ja yhteystietoja

Koronavirus ohjeita