Talous

Kunnat ja kuntayhtymät käyttävät noin 44 mrd. euroa vuodessa palvelujen järjestämiseen ja kuntalaisten hyvinvoinnin edistämiseen. Menoista noin puolet katetaan veroilla, neljännes maksuilla ja myyntituloilla ja vajaa viidennes valtionosuuksilla. Kuntaliiton tavoitteena on kunnallisen toiminnan rahoituksen riittävyys.

Asiantuntijapalvelualueemme ovat:

Suora Taloustorstai-lähetys 16.1.2020 klo 9.30-12 on ohi, tallenne ilmestyy viikon kuluttua

Aiheena mm. pääekonomistin katsaus, toimintojen eriyttäminen kunnan kirjanpidossa 1.1.2020 lähtien, tilinpäätös, talousarvio- ja suunnitelmatietojen raportit ja katsaus työmarkkinatilanteeseen.

Kevään 2020 Taloustorstai-tilaisuuksiin

Tervetuloa Rafoon - Rahoitus- ja johtamisfoorumiin 5.-7.2.2020

Uudistunut RAFO tarjoaa huippupuhujia, kuntatalouden ja -johtajuuden teemaklinikoita, verkottuvia asiantuntijapaneeleita alansa parhailta talouden, digitalisoinnin sekä johtamisen asiantuntijoilta päivän polttavimmista aiheista.
Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan

Tutustu myös näihin:

Yhteystiedot:

Sosiaalivakuutusmaksut 2020 vahvistettu

Kuntatyönantajan sosiaalivakuutusmaksut 2020 vahvistettu

Kaikki työnantajan sosiaalivakuutusmaksut vuodelle 2020 on vahvistettu 3.12.2019.

lateral-image-left
Kunnallinen eläkejärjestelmä on suurten muutosten edessä

Eläkejärjestelmien yhdistämisen hyötynä olisi riskien jakaminen yhdessä. Yhdistäminen poistaisi esim. sektorien välisistä työvoiman siirtymistä aiheutuvat vaikutukset eläkejärjestelmien maksupohjiin.

lateral-image-right