Tiedote,

Kuntaliitto ja Tiera käynnistävät yhteistyöprojektin kuntien digitalisaation edistämiseksi 2020-2021

Kuntaliitto ja Tiera tavoittelevat pitkäjänteistä yhteistyötä kuntien ICT-palveluiden ja digitalisaation edistämisessä. Tavoitteena on saada uudenlaista tukea ja malleja kuntien toiminnan ja kyvykkyyksien kehittämiseen. Yhteisen kehitystyön tavoite on palvella koko kuntakenttää.

Projektilla pyritään vastaamaan digitalisaation tuomaan muutostarpeeseen.

-    Digitalisaatio ja sen kautta syntyvät ilmiöt vaikuttavat kuntien toimintaan, johtamiseen ja päätöksentekoon. Palveluita tulee jatkossa toteuttaa poikkileikkaavina perinteisen toimialakeskeisen sijaan. Digitalisaatio vaikuttaa myös toimintojen ja töiden organisointiin, johtamiseen ja päätöksentekoon. Teknologian hyödyntäminen ja sähköisten ratkaisujen soveltaminen ja kehittäminen tulee huomioida kuntien strategiassa, tiivistää Kuntaliiton toimitusjohtaja Minna Karhunen.

Digitalisoinnissa kunnat kohtaavat samankaltaisia haasteita riippumatta kunnan lähtötilanteesta. Uudet teknologiat, niiden valinta ja hyödyntäminen vaativat usein erityisosaamista, jota harvasta kunnasta tai yhdeltä toimittajalta löytyy.

-    Projektin tarkoituksena on tukea kuntia digitalisaation asettamien haasteiden kanssa ja vauhdittaa digitalisaatiota kuntasektorilla tilanteessa, jossa kuntien omat voimavarat ovat sidottuja ja rajallisia. Tarkoituksena on myös avata laajempaa keskustelua avoimen ohjelmistokehityksen hyödyistä kuntasektorilla ja löytää optimaalisia ratkaisuja ja/tai konsepteja, kuvaa Kuntaliiton tietoyhteiskuntayksikön johtaja Tommi Karttaavi.

Projektin tavoitteet ovat

1. Kuntien yhteistyön vahvistaminen digitalisaatiossa.
  2. Digitalisaation kehittämisen huomioiminen hankinnoissa.
  3. Tukea tutkimus- ja digirahoituksen laajempaa hyödyntämistä kunnissa.
  4. Tukea kuntia yhteentoimivuudessa.
  5. Kuntien digikyvykkyyden ja asiakaslähtöisyyden vahvistaminen.
  6. Vaikuttavien ICT-palveluiden ja digiratkaisujen tuottaminen

Pidemmän aikavälin tavoitteena on, että kuntien oma kyvykkyys edistää digitalisaatiota omassa kunnassaan vahvistuu. Yhteistyö, yhteentoimivuus ja tutkittuun tietoon perustuvat toimenpiteet ovat edellytyksiä kuntien kyvykkyyksien vahvistamiseksi.

-    Kunnan tuottama vaikuttavuus syntyy kuntalaisille järjestetyistä ja tuotetuista palveluista. Merkittävä osa kehittämisestä tulee olla sidoksissa kuntalaisiin ja heidän elämäntapahtumiinsa, ei kunnan sisäiseen toimintaan, kuvaa Tieran toimitusjohtaja Jyrki Halttunen.

Yhteiset digiratkaisut ja tuki -projektissa Kuntaliitto toimii vetäjänä ja Tieralla on strategisen yhteistyökumppanin ja teknisen toteuttajan rooli.

Lisätietoja:
Tommi Karttaavi, tietoyhteiskunta-asioiden johtaja, Kuntaliitto, p. 050 563 3935
Jyrki Halttunen, toimitusjohtaja, Tiera p. 045 888 7220