Tiedote,

Helsinki valittu Urheilugaalassa Suomen liikkuvimmaksi kunnaksi

Helsingin liikuntajohtaja Tarja Loikkanen

Helsinki on valittu Suomen liikkuvimmaksi kunnaksi 2019 Urheilugaalassa Hartwall Arenalla. Helsinki kannustaa asukkaitaan toiminnalliseen ja liikunnalliseen elämäntapaan sekä löytämään arkiaktiivisuuden mielekkyyden ja hyödyn. Ahkera työ palkittiin Urheilugaalassa Uno-pokaalilla ja Suomen liikkuvimman kunnan tittelillä torstai-iltana 16. tammikuuta.

- On suuri kunnia ottaa vastaan Suomen liikkuvin kunta -palkinto. Tavoitteenamme on kaupunkilaisten liikuttaminen arjessa ja arkitekojen ja -valintojen nostaminen urheilusuoritusten rinnalle, sanoo Helsingin liikuntajohtaja Tarja Loikkanen.

Helsingin kaupungin liikkumisohjelman keskeisin tavoite on kannustaa positiivisella tavalla kaikkia kaupunkilaisia iästä riippumatta asennemuutokseen ja tuoda esiin kaupungin tarjoamat mahdollisuudet arkiliikunnan lisäämiseen. Yksi ohjelman tavoitteista on poistaa liikkeelle lähtemisen esteitä pienikin liike riittää -ajattelun avulla.

- Helsingin liikkumisohjelmassa yhdistyvät laaja-alaiset, puhuttelevat, konkreettiset ja koskettavatkin teot, jotka pohjautuvat tutkimustyöhön - ja tietoon. Arkiliikkumisen voi aloittaa kuka vain ja milloin vain, inspiraatiota voi hakea helsinkiliikkuu.fi –sivustolta, sanoo Loikkanen.

Liikunta on osa kunnan vetovoimaa ja viihtyvyyttä

Suomen liikkuvin kunta -kilpailu järjestettiin tänä vuonna kolmatta kertaa Kuntaliiton, Urheilugaalan ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteisvoimin. Kilpailussa etsittiin kuntaa, joka lisää liikunnallista elämäntapaa tekemällä yhteistyötä yli sektori- ja organisaationrajojen. Kolmen finalistikunnan valinnassa painottui etenkin se, miten kunta on onnistunut kokoamaan yhteen eri toimijoita ja edistää kaikkien kuntalaisten monipuolista liikkumista.

- Liikkuvimman kunnan palkinto on mielestäni yksi urheilugaalan tärkeimmistä. Kunnilla on tärkeä rooli kuntalaisten arjen liikuntapalveluiden järjestäjänä. Haluamme huomioida kunnissa tehdyn arvokakkaan työ liikunnallisen elämäntavan lisäämiseksi, sanoo Uno-palkinnon jakanut Kuntaliton hallituksen puheenjohtaja Joona Räsänen.

Lopullisen valinnan Suomen liikkuvimmaksi kunnaksi teki Urheilugaalan Suuri raati, johon kuuluu yli 300 yhteiskunnan eri alojen edustajaa ympäri Suomen.

Lisätietoja:

Mari Ahonen-Walker, nuoriso- ja liikunta-asioiden erityisasiantuntija, Kuntaliitto, p. 050 452 6433