Tiedote,

Lasten vaalit 2021

Lähes 10 000 lasta äänesti Lasten vaaleissa

Samanaikaisesti kuntavaalien yhteydessä järjestettiin valtakunnalliset Lasten vaalit. Kuntaliitto, Suomen Nuorkauppakamarit ry ja Porin kaupunki toimivat vaalien pääjärjestäjinä. Lasten vaaleissa annettiin yhteensä 9378 ääntä. Otto Octopus voitti vaalit 2003 äänellä. Toiseksi sijoittui Rico Raitava 1291 äänellä.

Tänä vuonna Lasten vaaleissa otettiin huomioon koronapandemian aiheuttama poikkeustilanne kaikkine rajoituksineen ja äänestys järjestettiin perinteisen äänestystavan lisäksi ensimmäistä kertaa myös sähköisesti.

- Tämä monimuotoinen tapa osallistua Lasten vaaleihin keräsi paljon kiitosta, tavoitti monia uusia äänestäjiä sekä mahdollisti yhä useamman äänestäjän osallistumisen vaaleihin, kertoo Suomen Nuorkauppakamarit ry:n kansallinen projektipäällikkö Milla Harju.

Valtakunnallisessa sekä täysin puoluepoliittisesti sitoutumattomassa ehdokasasettelussa lasten äänistä kilpailivat fiktiiviset ehdokashahmot, jotka taiteilijat ympäri Suomen ovat kuvittaneet. Lasten vaalit toteutettiin suomeksi, ruotsiksi, englanniksi ja pohjoissaameksi. Vaalien tärkeimpänä tavoitteena oli tukea ja laajentaa lasten demokratiakasvatusta sekä luoda positiivinen tunnejälki tulevaisuuden äänioikeutetuille

- Oli hienoa huomata, miten Lasten vaalien ideologia herätti kiinnostunutta keskustelua oman viestintämme myötä myös varsinaisen kohderyhmän ulkopuolella. Somekanavissa käytiin paikoin hienoa pohdintaa lapsien äänioikeuden kokemuksen vahvistamisesta ja sen merkityksestä jopa yhteiskunnallisella tasolla, toteaa Sara Vuorinen Porin kaupungin viestinnästä.

Osana Lasten vaaleja Kuntaliitto toteutti valtakunnallisen tutkimuksen kaikille 2. luokan oppilaille. Koululaiset pääsivät vastaamaan heidän arkeaan koskettaviin kysymyksiin. Tämän lisäksi oppilaat laativat kirjeitä omille kunnanjohtajilleen. Kirjeissä lapset pääsivät itse kertomaan, mihin haluavat kotikunnassan vaikuttaa.

- Kuntavaalien yhteydessä on kiinnitetty huomiota demokratiakasvatukseen. On ollut ilo nähdä lasten ajatuksia ja kuinka kunnanjohtajat ovat vastanneet pienten kuntalaisten tuotoksiin, kertoo Kuntaliiton viestintäjohtaja Miia Välikorpi.­

Lisätiedot:

Selina Sassila, viestinnän asiantuntija, p. +358 50 465 4930, selina.sassila(at)kuntaliitto.fi, Kuntaliitto

Milla Harju, milla.harju(at)jci.fi, Suomen Nuorkauppakamarit ry

Marika Virtanen, viestintäsuunnittelija, p. +358 44 701 9788, marika.virtanen(at)pori.fi, Porin kaupunki