Tiedote,

Kontiolahti on Suomen liikkuvin kunta: kansainvälisen tason kilpailuolosuhteet ja kaikkien kuntalaisten liikuttaminen palkittiin Urheilugaalassa

Kontiolahti Urheilugaalassa. Kuva: Urheilugaala

Urheilugaalan UNO-pokaali ja Suomen liikkuvimman kunnan titteli lähtivät tänä vuonna kuntaan, jossa yhdistyvät kansainvälisen tason kilpailuolosuhteet ja kaikkien kuntalaisten liikuttaminen. Kontiolahti palkittiin Urheilugaalassa torstaina 12. tammikuuta Suomen liikkuvimpana kuntana.

Kontiolahti on 15 000 asukkaan pohjoiskarjalainen kunta. Kontiolahden tekemisessä näkyvät pitkäjänteinen suunnittelu sekä energinen ja kunnianhimoinen asenne. Kunnan vahvuuksia ovat erilaiset kumppanuudet, kuntalaisten osallisuus sekä digitaalisuuden monipuolinen hyödyntäminen. Kontiolahdella päästään liikkumaan suoraan kotiovelta. Tarjolla on niin kylien kattavat lähiliikuntaolosuhteet kuin ympärivuotiset mahdollisuudet luontoliikuntaan.

- Kontiolahden kunta täyttää tänä vuonna 150 vuotta, emmekä olisi voineet odottaa hienompaa aloitusta juhlavuodelle. Kunta on ihmisten yhteisö, ja siksi palkinto ei ole vain kunnan, vaan kaikkien kuntalaisten, järjestöjen ja yritysten yhteistä ansiota, Kontiolahden kunnanjohtaja Jari Tuononen totesi Helsingin jäähallilla UNO-pokaalin käsiinsä saatuaan.

- Meillä Kontiolahdella on mahtavat liikuntaolosuhteet ympäri kuntaa sekä stadion, joka on paitsi huippu-urheilun areena, myös kaikkien kuntalaisten liikuntapaikka, Kontiolahden vapaa-aikapäällikkö Sari Jormanainen arvioi kuntansa vahvuuksia Suomen liikkuvin kunta -kilpailussa.

Viidettä kertaa järjestetyssä Suomen liikkuvin kunta -kilpailussa haettiin tänä vuonna kuntalaisten liikunta- ja liikkumismahdollisuuksia laaja-alaisesti edistänyttä kuntaa, joka on edistänyt etenkin kuntalaisten monimuotoisen liikkumisen olosuhteita.

Kilpailu on osa valtakunnallisen Urheilugaalan virallisia palkintoluokkia ja sen järjestää Kuntaliitto yhdessä opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa.

Jukka Jalonen: "Olen esimerkki siitä, mitä voi tapahtua, kun kunnassa liikunta-asiat toimivat"

Suomen liikkuvin kunta -kilpailulla Kuntaliitto haluaa tehdä näkyväksi monimuotoista ja erinomaista työtä, jota kunnissa tehdään kuntalaisten hyvinvoinnin edistämiseksi ja liikkumisen lisäämiseksi. Kilpailun avulla nostetaan esiin hyviä käytäntöjä kuntakentälle jaettavaksi.

- Kunnat huolehtivat luonto-, ulkoilu- ja virkistysalueista, ulko- ja lähiliikuntapaikoista sekä mm. liikunta- ja urheilukentistä ja -halleista. Lisäksi kunnat voivat esimerkiksi yhdyskuntasuunnittelulla lisätä eri ryhmien mahdollisuuksia liikkua arjessaan, toteaa Kuntaliiton liikunnan ja nuorisoasioiden erityisasiantuntija Mari Ahonen-Walker.

Urheilugaalassa Suomen liikkuvimman kunnan palkinnon jakoivat Kuntaliiton hallituksen puheenjohtaja Joona Räsänen sekä valmentaja Jukka Jalonen. Jalonen kertoi Urheilugaalan lavalla olevansa itse hyvä esimerkki siitä, mitä voi tapahtua, kun kunnassa liikuntapalvelut toimivat.

- Kesäisin lapsena tuli yleisurheiltua, pelattua fudista sekä uitua lähimaauimalassa, talvisin vedettiin hokkarit jalkaan ja pelattiin lätkää. Samalla tiellä ollaan edelleen, Jalonen totesi.

Lisätietoja:

Kontiolahti: