
- markkinoinnin suunnittelu ja toteutus
- Kuntaliitto-brändi
- tapahtumat
- kuntien markkinoinnin tuki
Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailuun osallistui neljäkymmentäkuusi (46) kilpailutyötä. Kilpailutöistä valittiin kolmetoista (13) shortlistalle, joista kolme (3) palkittiin ja peräti seitsemän (7) ansaitsi kunniamaininnan. Kilpailutöistä näki selvästi, että kuntamarkkinointi on kehittymässä vahvemmin strategiaa tukevaksi ja edistäväksi toiminnaksi. Moni kilpailu työ sisälsi pitkäjänteistä suunnitelmallisuutta, joka etenee strategiatasolta aina käytännön markkinointitekoihin.
Palkituissa töissä markkinointikeinoina on käytetty muun muassa aitoja henkilökohtaisia tarinoita, joihin syntyy vahva emotionaalinen sidos ja sitä kautta samaistumismahdollisuus. Tuomariston mielestä ilahduttavaa oli, että markkinointi mielletään investoinniksi. Markkinointi ja viestintä tulisi mieltää osaksi kunnan investointiprosesseja jo suunnitteluvaiheessa, koska ilman markkinointia ja viestintää investoinnista jää merkittävä vetovoimatekijä käyttämättä.
Tuomariston perustelut: suora jatkumo Iisalmen toteuttamaan markkinointiin, jonka toteutustapaa muutettiin muun muassa pandemian tuomista haasteista huolimatta ketterästi. Osuvasti valittu kampanja ja keulahenkilöt, saavutetut tulokset osoittavat valintojen toimineen erinomaisesti. Plussaa kattavasta yritysten ja paikkakuntalaisten osallistamisesta, ei keskitytty vain näkyvyyteen ja vetovoimaa, vaan kohotettiin myös paikallisylpeyttä ja pitovoimaa.
Tuomariston perustelut: Kunnan yhteisöllisyyttä kohottavan viestintäkampanjan valmisteluun osallistettiin laajasti eri yhteistyötahoja ja kuntalaisia kuultiin prosessissa. Pudasjärven vetovoiman kasvattamisen lisäksi myös alueen pitovoimaa ja kuntalaisten paikkakuntaylpeyttä kasvatettiin. Asukkaiden aidot tarinat hieno tapa lisätä yhteisöllisyyttä mutta myös välittää aito kuva kampanjan vastaanottajalle. Hienoa, että kampanjassa käynnistettyä viestintää jatketaan kylien toimesta! Erityisen hienoa se, että kampanjan myötä Pudasjärven kunta on herännyt laajemminkin uuteen ajattelutapaan ja kuntalaisia aiempaa enemmän osallistavaan toimintaan.
Tuomariston perustelut: Hieno viestintäpilotti kaupunkilaisten osallistamisesta niinkin arkiseen asiaan kuin katutyöt. Viestintä ja suunnitellut tapahtumat monikanavaisia ja oikein valittuja. Erityismaininta näkövammaisten huomioimisesta. Plussaa toiminnan pilotoinnista osaksi pitkäjänteisempää, pysyvää viestintämallia tietöiden osalta. kampanjassa oli määritelty selkeät tavoitteet ja mittarit. Malli on kopioitavissa kaikkiin kuntiin.
Tuomariston perustelut: Huolellisesti ja ammattitaitoisesti suunniteltu ja toteutettu kokonaisuus. Vahvasti elinkaariperiaatteella (public private partnership eli PPP) toteutettu hanke, joka etenee strategitasolta käytännön markkinointitekoihin asti, Vaikuttaa esimerkilliseltä, jossa on hyödynnetty jo asuvien aktiivisuutta. Se, että kehittäminen, maankäytön suunnittelu, kaavoitus, käytännön rakentaminen sekä markkinointi ja viestintä tapahtuvat osapuolten välisissä vuorovaikutteisissa prosesseissa on poikkeuksellista mutta erittäin toimivaa, suositeltavaa ja vaikuttavaa.
Tuomariston perustelut: Tärkeä ja ajankohtainen idea, joka onnistuttiin toteuttamaan ennätyksellisen lyhyessä ajassa hämmästyttävän hyvin. Hyvin valikoidut yhteistyökumppanit sekä tarkkaan harkitut kanavat ja yhteistyökumppanuudet varmistivat laadukkaan ja suositun tapahtumatoteutuksen. Erityisen kunniamaininnan Helsinki ansaitsee saavutetun kansainvälisen näkyvyyden osalta, hieno profiloituminen virtuaaliratkaisujen osalta!
Tuomariston perustelut: Hauska ja tulosten perusteella onnistunut matkailumarkkinoinnin kampanja. Markkinointi kohdennettiin tilanteen muuttuessa juuri sinne, missä ihmiset ovat: televisioiden ja sosiaalisen median ääressä kodeissaan. Kannustettavaa on käyttää markkinoinnissa jo tunnettuja alueita ja vahvistaa niiden olemassaoloa.
Tuomariston perustelut: Nerokkaasti asuntomessuihin yhdistetty kampanja, jolla saavutettu hyviä tuloksia. Plussaa pitkäjänteisyydestä ja jatkuvuudesta tuleviin 2024 asuntomessuihin. Loistava kokonaisuus, jossa on hyödynnetty laajasti niin strategista markkinointia kuin somekanavia ja kaikkea siltä väliltä. Pohjana kaikelle on ammattimainen analysointi, markkina- ja suunnittelutyön osalta.
Tuomariston perustelut: Kampanjassa on pyritty hyödyntämään lapsiperheille aidosti relevanttia teemaa. Teema on strategiaan sidottu ja sillä on pitkäjänteinen tavoite, joka hyödyttää konkreettisesti kuntalaisia mutta houkuttelee myös uusia asukkaita. Hienoja tuloksia, kun valmistuneiden koulujen viereen muuttanut merkittävästi lisää asukkaita sekä Imatralta että kauempaakin.
Tuomariston perustelut: Hieno ja todella hyvin suunniteltu tapahtuma, johon osallistettu laaja joukko paikallisia yrityksiä. Onnistumisesta kertoo myös vierailijoiden määrä, mahtavaa osallistavaa ja yhteisöllistä kaupunkitoimintaa Mikkeli! Hatunnosto jokavuotisille tapahtumille eri teemoilla. Esimerkki siitä miten kunta tuodaan lähelle kuntalaista. Kaikki pääsevät osalliseksi syntymäpäiväjuhlaan - ei vain kutsuvieraat.
Tuomariston perustelut: Lämminhenkinen hyvän mielen tempaus, jossa muutettiin yhden ihmisen elämä yksi lakupala kerrallaan. Hieno vastikkeeton teko korona-aikana, kun maailma oli kaikille hieman synkkä. Tempaus lisäsi Kouvolan positiivista brändiä sekä paikkakunnalla että laajemminkin. Ainutlaatuista yli kuntarajojen yhteistyössä toteutettua markkinointia.
Yleisöäänestyksessä eniten tykkäyksiä keräsi Kuntajohtajien marssi – yhteistyöstä voimaa aluemarkkinointiin. Alajärven, Lappajärven ja Vimpelin johtajat veivät yhteistyön ja esimerkillä johtamisen nextille levelille marssimalla Lappajärven ympäri vuosisadan helteessä. Tempaus sai liikkeelle satoja kuntalaisia kannustamaan sekä ideoimaan alueen kehittämiseksi. Budjetti oli 500€.
Tuomariston kokoonpano:
Kilpailussa palkitut julkaistiin Kuntamarkkinoilla Helsingissä 15. syyskuuta.