Tiedote,

Kaksikielisille hyvinvointialueille suunnattu tukiaineisto esiteltiin

Sote-uudistus avaa mahdollisuuksia kaksikielisen palvelun turvaamiseksi

Kielellisten oikeuksien turvaaminen sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksessa edellyttää selkeitä kaksikielisiä rakenteita ja huolella harkittuja toimintamalleja.

– Ruotsinkielisen sosiaali- ja terveydenhuollon saatavuudessa on jo pitkään ollut puutteita useimmilla kaksikielisillä alueilla. Sote-uudistus avaa mahdollisuuksia luoda rakenteita ja toimintamalleja, jotka voivat ajan myötä parantaa ruotsinkielisen palvelun saatavuutta, sanoo Folktingetin pääsihteeri Christina Gestrin.

Folktingetin ja Kuntaliiton ruotsinkielisten asioiden yksikön kokoama yhteistyöryhmä, ns. VPS-ryhmä (Vård På Svenska - Hoitokielenä ruotsi), esitteli tiistaina aineistoa kaksikielisten hyvinvointialueiden valmistelun tueksi. Ryhmän tehtävänä on ollut laatia esityksiä siitä, kuinka sote-uudistuksessa voitaisiin turvata ruotsinkielisten sosiaali- ja terveyspalveluiden saatavuus.

– Tukiaineisto tarjoaa työkaluja, joita tulevat kaksikieliset hyvinvointialueet voivat hyödyntää ruotsinkielisen palvelun rakentamisessa, sanoo Folktingetin lakimies Johanna Lindholm.

Aineisto tarjoaa työkaluja myös kahdeksan kaksikielisen hyvinvointialueen yhteistyön valmisteluun; erityistehtävään yhteistyösopimuksen koordinoinnista sekä erityistehtävään, johon kuuluu vastuu ruotsinkielisten sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämisen tuesta.

Lakisääteinen oikeus ruotsinkieliseen palveluun

Yksittäinen kaksikielinen hyvinvointialue vastaa siitä, että sen asukkaat saavat heille kuuluvan palvelun. Asiakkaalla, jonka asiointikieli on ruotsi, on lakisääteinen oikeus saada kaikki palvelunsa ruotsiksi.

Kielellisten oikeuksien toteutuminen vaatii niin palvelun kuin hallinnon tarkastelemista. Tarvitaan järjestelmällistä työtä ja rakenteet, jotka huomioivat sekä asiakkaan kielen että henkilöstön kielitaidon. Tätä tarkoitusta varten Folktinget ja Kuntaliitto kokosivat vajaat kaksi vuotta sitten työryhmän laatimaan ehdotuksia ruotsinkielisten sosiaali- ja terveyspalveluiden saatavuuden turvaamiseksi sote-rakenteiden uudistuksessa.

– Olemme saaneet kentältä paljon yhteydenottoja koskien uudistuksen vaikutusta ruotsinkieliseen palveluun ja Suomen kaksikielisiin alueisiin. Toivomme, että tukiaineistosta on apua matkan varrella ja että se edistää ruotsinkielisten rakenteiden turvaamista ja huomioimista tulevien kaksikielisten hyvinvointialueiden valmistelussa jo varhaisessa vaiheessa, toteaa Kuntaliiton kehittämispäällikkö Linda Grönqvist.

VPS-ryhmä koostuu kaksikielisten sairaanhoitopiirien, kuntien, kolmannen sektorin ja kehittämisen edustajista.

Lisätietoja:

• Lakimies Johanna Lindholm, Folktinget, puh. 040 568 5559