Yleiskirjeet

Yleiskirjeet ovat Kuntaliiton ohjeita ja suosituksia kunnille ja kuntayhtymille.

Oheisena lähetämme tiedoksi luettelon Suomen Kuntaliiton vuoden 2019 yleiskirjeistä. ----------- Bifogat sänder vi för kännedom en förteckning över Finlands Kommunförbunds cirkulär år 2019. Lisätietoja / Närmare upplysningar: Piia Huttunen, puh / tfn +358 50 5679 871, etunimi.sukunimi@kuntaliitto.fi

Uusi laki oikeudenkäynnistä hallintoasioissa (808/2019) tulee voimaan 1.1.2020. Laki korvaa vuonna 1996 säädetyn hallintolainkäyttölain (586/1996). Hallintolainkäyttölain tapaan kyseessä on yleislaki, jota sovelletaan oikeudenkäyntiin mm. hallinto-oikeudessa ja korkeimmassa hallinto-oikeudessa

Kuntakentällä kirjastoja on lähestytty viesteillä, joissa vaaditaan asettamaan teoksia lainauskieltoon tai maksamaan lainauskorvauksia. Joitakin kuntia on uhattu myös haastehakemusluonnoksin, joissa kantajana on ollut Universal Press OÜ -niminen virolainen yhtiö. Viestien lähettäjätahona on näkynyt

Kuntaliitto ja Gramex ovat tarkistaneet Gramex Kuntasopimuksen mukaisesti esityskorvausten määrää, jossa korvauksen tarkistuksen perusteena ovat Kuntasopimuksen mukaisesti yleinen ansiotaso- ja kustannustason nousu. Hinnankorotus on vuoden 2019 korvauksiin verrattuna + 1,7 %:a. Viivästyskorkona