Kuntamarkkinat 2021

Kuntamarkkinat 2021

Seminaarit 15.9.2021

1) Pääekonomistin katsaus
Luennoitsija: pääekonomisti Minna Punakallio, Kuntaliitto.

2) Perfect Match ruokapalveluihin - omavalmistus, in-house vai yksityinen?
Luennoitsijat toiminnanjohtaja Anni-Mari Syväniemi, Ruokatieto Yhdistys ry, erityisasiantuntija Auli Väänänen, MMM, sosiaali- ja teveysjohtaja Jukka Lindberg, Hämeenlinnan kaupunki, palvelupäällikkö Terhi Kerttula, Mäntsälän kunta, kaupunginvaltuutettu Sari Rautio, Hämeenlinnan kaupunki.
Esityksen tallenne: https://youtu.be/lHNfVnZ7Evg

3) Kunnat yritystoiminnan edistäjinä
Luennoitsijat johtaja Jarkko Huovinen, Kuntaliitto, ylijohtaja Ilona Lundström, TEM, toimitusjohtaja Niko Kyynäräinen, Turku Business Region, kunta- ja elinkeinoasioiden päällikkö Tanja Matikainen, Suomen Yrittäjät.

4) Miltä näyttävät kuntien valtionosuudet vuonna 2022 ja mitä tapahtuu vuonna 2023, kun sote lähtee?
Luennoitsijat kehittämispäällikkö Mikko Mehtonen ja erityisasiantuntija Olli Riikonen, Kuntaliitto.

5) Kuntalain korjaussarja - mitä talouspykälien muutokset käytännössä tarkoittavat?
Luennoitsija: kehittämispäällikkö Sari Korento, Kuntaliitto.

6) Miten Kuntaliitto tukee tiedolla johtamista?
Luennoitsija: erityisasiantuntija Minnamaria Korhonen, Kuntaliitto.
Esityksen tallenne: https://youtu.be/QAfKj53ku4Y

7) Onnistumisia ja oppeja automatisoidusta talousraportoinnista
Luennoitsijat: erityisasiantuntija Minnamaria Korhonen, Kuntaliitto, palvelujohtaja Sari Pentikäinen, CGI, talouspäällikkö Tarja Säisä, Iisalmen kaupunki, finanssiasiantuntija Linnea Mäkinen ja neuvotteleva virkamies Hanna-Mari Talka, VM, raportointiasiantuntija Jukka Kujala ja palvelupäällikkö Anne Melanen, Valtiokonttori.
Esityksen tallenne: https://youtu.be/lMyQ06euGTI

8) Alustatalous ja kunnat
Luennoitsijat: johtaja Jarkko Huovinen, Kuntaliitto, professori Robin Gustafsson ja projektipäällikkö Eero Aalto, Aalto-yliopisto, hankejohtaja Kirsi Lehto, Vantaa.

9)  Kirjanpidon eriyttäminen - miten näkyy tilinpäätöksissä ja raportoinnisssa?
Luennoitsijat: kehittämispäällikkö Marja-Liisa Ylitalo, Kuntaliitto, talouspäällikkö Tiina Eskelinen, Joensuun kaupunki.

10) Mitä uutta verkkolaskusta ja maksamisesta?
Luennoitsija: erityisasiantuntija Jari Vaine, Kuntaliitto.

11) Ajankohtaista opetus- ja kulttuuritoimen rahoittamisesta
Luennoitsija: erityisasiantuntija Päivi Väisänen-Haapanen, Kuntaliitto.

12) Sosiaali- ja terveydenhuollon kustannusvertailutus ja rahoitus siirtymäajalla
Luennoitsijat: erityisasiantuntija Maria Pernu ja erityisasiantuntija Mia Malmila, Kuntaliitto.

13) EU:n ohjelmakausi 2021 - 2027 käynnistyy - rahoitusesittely
Luennoitsijat: kehittämispäällikkö maatalousneuvos Taina Vesanto, MMM, aluekehitysjohtaja Johanna Osenius, TEM.

14) Jatkuva oppiminen elinvoiman vahvistajana
Luennoitsijat: kehittämispäällikkö Maarit Kallio-Savela, Kuntaliitto, palvelupäällikö Annukka Sorjonen, Helsingin työllisyyspalvelut, osaamisen kehittämisen asiantuntija Sanja Mursu, Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT.

15) EU-rahoitusmahdollisuuksia kunnille kotoutumisen edistämiseen
Luennoitsijat: erityisasiantuntija Anu Wikman-Immonen, Kuntaliitto, erityisasiantuntija Kristiina Mauriala, Sisäministeriö, neuvotteleva virkamies Sirpa Liljeström, työ- ja elinkeinoministeriö.

Seminaarit 16.9.2021

16) Elvytys, vihreä siirtymä ja kunnat
Luennoitsijat: kehittämispäällikkö Annukka Mäkinen ja ilmastopolitiikan asiantuntija Pauliina Jalonen, Kuntaliitto, johtava erityisasiantuntija Emma Terämä, VM, ohjelmajohtaja Tiina Huotari, Uudenmaan liitto, ympäristö- ja kehitysjohtaja Kari Kankaala, Tampereen kaupunki.

17) Kuntien verotulojen kehitys ja verotuksen muutokset
Luennoitsija: erityisasiantuntija Pekka Montell, Kuntaliitto.

18) Osallisuutta ja kohtaavuutta kotoutumispalveluiden kehittämiseen
Luennoitsijat: hankepäällikkö Anne Laitinen-Saunio ja hankesuunnittelija Noora Hagman, Uudenmaan ELY-keskus.

19) Talousseminaari - korona ja asuminen_Talouden toimintaympäristö koronakriisin jälkeen
Keynote -puhuja työelämäprofessori Vesa Vihriälä, Helsingin Yliopisto, GSE. Paneelikeskustelussa mukana: varatoimitusjohtaja Timo Reina ja asumisen asiantuntija Laura Hassi, Kuntaliitto, apulaisjohtaja Kimmo Huovinen, ARA, toimitusjohtaja Markus Lahtinen, PTT, pääekonomisti Mikko Kiesiläinen, Helsingin kaupunki, liiketoimintajohtaja Ville Raitio, Kojamo Oyj ja viestintä- ja markkinointiasintuntija Jari Korkki, Pyhtään kunta.

20) Tulevaisuuden työllisyyspalvelut
Paneelikeskustelussa mukana: Kehittämispäällikkö Erja Lindberg ja projektikoordinaattori Jari Lindström, Kuntaliitto, tutkija Mikko Kesä, Mikko Kesä Oy, alivaltiosihteeri Elina Pylkkänen, TEM, yksikön päällikkö Jan Blomberg, Pohjois-Savon ELY-keskus, työllisyyspäällikkö Riitta Hakala, Kemin kaupunki, työllisyyskoordinaattori Anna Nieminen, Kaustisen seutukunta.

21) Samankaltaiset kunnat, testaa oma mutusi!
Luennoitsijat: erityisasiantuntija Minnamaria Korhonen ja kehittämispäällikkö Mikko Mehtonen, Kuntaliitto.

22) Julkiset hankinnat työllisyyden tukena
Luennoitsijat: johtava lakimies Katariina Huikko ja projektipäällikkö Anu Tirkkonen, Kuntaliitto, projektipäällikkö Laura Ojanen, Tampereen kaupunki.