Kuntaliitto 25 vuotta

Eeva-Riitta Pirhonen: Kuntasydän

Eeva-Riitta Pirhonen

Kuntaliitto oli aktiivisesti mukana lainvalmistelussa. Teimme kerran laajan esityksemme suoraan hallituksen esityksen muotoon. Monet ehdottamis­tamme asioista toteutuivat. Edunvalvontaan tietysti kuului olla työryh-mien jäsenenä ja eduskunnassa asiantuntijakuulemisissa.

Kuntien opetus- ja sivistystoimen viranhaltijoiden auttaminen oli hyvin opet­tavaista. Kynnys soittaa Kuntaliittoon oli hyvin matala. Yritimme selvittää asiat juurta jaksain ja ratkoimme ongelmia.

Kun keskustelen nykyisessä roolissani Kuntaliiton edustajien kanssa, joskus mietin, kertovatko he asiansa kuten minä olisin kertonut. Joskus sanon, että hmm, varmaan tarkoitit tätä. Koska olin 17 vuotta talossa, olen kasvanut siihen kulttuuriin. Minulla sykkii edelleen kuntasydän ja Kuntaliitto-sydän. Yhteistyö Kuntaliiton kanssa on tiivistä. Olisi loogista, että Kuntaliitosta tulee myös maa­kuntien edunvalvontaorganisaatio, sillä lasten ja perheiden elämään liittyy aina myös sote-puolta.”

Eeva-Riitta Pirhonen, 59, Helsinki
Opetus- ja kulttuuriministeriön (OKM) yleissivistävän koulutuksen ja varhaiskasvatuksen osaston ylijohtaja
Kuntaliitossa ja sen edeltäjässä Kunnallisliitossa neuvotteleva lakimies 1986–2001

25 tarinaa Kuntaliiton 25 vuodesta