Kuntaliitto 25 vuotta

Inga Nyholm: Ei pitäisi nähdä vastakkainasettelua

Inga Nyholm

Olin Kuntaliitossa muutamissa tutkimusprojekteissa. Esimerkiksi selvitimme kyselyllä luottamushenkilöiden toimintaedellytyksiä kuntalain uusien säännösten aikana. Pormestarimallisäännöksetkin olivat silloin tulleet ja Tampere oli ottanut ne käyttöönsä. Kuntaliiton aikana myös viimeistelin väitöskirjaa kuntien muutosjohtamisesta.

Kuntaliitto on nyt sote- ja maakuntauudistuksen myötä mielenkiintoisessa vaiheessa. Laajeneeko liiton edunvalvonta maakuntien suuntaan? Murrosvaiheessa pitää tarkastella omaa toimintaa, tulevaisuuden suunnitelmia ja kehitysnäkymiä – mitkä ovat erilaiset vaihtoehdot ja niiden hyvät ja huonot puolet.

Kaupunkinäkökulman entistä vahvempi esiin tuominen on varmaan yksi iso tulevaisuuden kysymys. Olen ilolla seurannut, että Kuntaliitossakin on vahvistumassa sen näkökulman esillä pitäminen. Kuulun siihen piiriin, jonka mielestä ei pitäisi nähdä suurta vastakkainasettelua. Kaikilla kunnilla, olivat ne pieniä kuntia, keskisuuria kaupunkeja tai suuria kaupunkeja, on omat vahvuutensa ja mahdollisuutensa. Niitä pitäisi vahvistaa.

Inga Nyholm, 39, Vantaa
Helsingin kaupungin yhteysjohtaja