Kuntaliitto 25 vuotta

Marjo Timonen: Ilmaherruus

Marjo Timonen

Viestintä oli hyvin keskeisessä roolissa rakentamassa uutta liittoa jo vuodesta 1989 lähtien, kun fuusiopäätös tehtiin. Piti tiedottaa henkilös­tölle ja kunnille, jotka oli saatava mukaan hankkeeseen. Kun Kuntaliitto aloitti, visuaalinen ilme ja viestintätavat uudistettiin täysin. Aloitimme myös toimialakohtaiset ajankohtaiskirjeet kuntiin.

Oli iso juttu, kun teimme kuntien viestintäsuosituksen uuden kuntalain ja julkisuuslain pohjalta ja koulutimme kuntaväkeä joka puolella maata. Se oli merkittävin käytännön teko hallinnon julkisuuden lisäämiseksi koko Suomen historian aikana. Moni kuntahan kuvitteli julkisuuden hoituvan sloganilla Hy­vien palvelujen ja asumisen luonnonläheinen kunta. Siis kuntademokratiasta viis.

Voi kehua, että Kuntaliitolla oli mediaviestinnässä täydellinen ilmaherruus ministeriöihin verrattuna. Meillä oli valtavan hauskaa. Viestintä oli räväkkää ja olimme erittäin aktiivisia palvelemaan toimittajia. Minua alettiin kutsua rouva Kuntaliitoksi, koska olin johtoryhmässä ainoa nainen.

Marjo Timonen, 63, Helsinki
Eduskunnan tieto- ja viestintäjohtaja
Kunnallisliiton viestintäpäällikkö 1988–1993
ja Kuntaliiton viestintäpäällikkö 1993–2002