Kuntaliitto 25 vuotta

Tuomo Kantola: Suunta uralleni

Tuomo Kantola

Tein lopputyöni Helsingin ylipiston maa- ja metsätaloustieteelliseen kuntien ympäristöasioiden hallintajärjestelmistä. Tilaajina olivat ympäristöministeriö ja Kuntaliitto. Siitä ei enää pitkä matka ollutkaan Kuntaliittoon töihin. Aloitin vuonna 1994 projektikoordinaattorina ympäristö- ja tekniikkaosastolla tehtävänäni luoda kymmenen kunnallisen yksikön, muun muassa satamien ja energiayhtiöiden, ympäristöasioiden hallintajärjestelmiä. Lisäksi olin mukana kehittämässä kuntien ympäristölaskentaa ja -raportointia.

Kuntaliiton syntymisen saumat näkyivät tuolloin vielä kahvipöydissä, mutta eivät työn tekemisessä tai laadussa. Ympäristöjohtamista ei vielä ollut omaksuttu kunnissa ja yrityksissä. Ympäristöteeman kautta työurani suuntautuikin muutosjohtamiseen ja johtamisjärjestelmiin. Kuntaliiton jälkeen olin muun muassa pörssiyhtiö Uponorin strategiajohtajana, mutta lopulta päädyin takaisin kuntamaailmaan – Jyväskylän Energiaan.

Nyt olen ollut Kuntaliitossa mukana maakuntauudistukseen liittyvässä omistajaohjauksen neuvottelukunnassa. Ympyrä on sulkeutunut.

Tuomo Kantola, 51, Laukaa
Jyväskylän Energian toimitusjohtaja