Kuntaliitto 25 vuotta

Anni Jäntti: Sain verkoston

Anni Jäntti

Valmistuttuani hallintotieteiden maisteriksi Tampereen yliopistosta tulin suoraan Kuntaliiton kuntakehitys- ja tutkimusyksikköön. Tutkimusassistentin ja tutkijan pestin jälkeen jatkoin erityisasiantuntijana. Kuntaliitto oli näköalapaikka, jossa pääsi tekemään kaikkea. Työskentelin muun muassa kunta- ja palvelurakenneuudistuksen parissa, ja lisäksi olin mukana kehittämässä kuntajohtamista.

Meille muodostui yksikkörajat ylittävä nuorten asiantuntijoiden porukka, joka edelleenkin kokoontuu muutaman kerran vuodessa istumaan iltaa. Muutenkin Kuntaliiton ajoilta syntynyt asiantuntijaverkostoni niin kuntasektoriin kuin myös yleisemmin valtionhallintoon ja yliopistoihin ovat olleet työrupeaman parasta perintöä. Kuntaliitosta sain myös idean väitöskirjaani Kunta, muutos ja kuntamuutos. Se käsitteli Kainuun hallintokokeilua, jossa Kainuuseen valittiin maakuntavaltuusto ja sote-asiat siirrettiin maakuntaan.

Kuntaliiton tulevaisuuden haasteita on muuttua ketteräksi toimijaksi, joka pystyy tunnistamaan ja tunnustamaan kuntakentän monimuotoisuuden ja toimimaan myös sen mukaan.

Anni Jäntti, 35, Tampere
Yliopistonlehtori Tampereen yliopistossa
Kuntaliitossa 2006–2010 erityisasiantuntija

25 tarinaa Kuntaliiton 25 vuodesta