Kuntaliitto 25 vuotta

Auli Valli-Lintu: Kuntakentän pulssilla

Auli Valli-Lintu

Kuntaliitto tarjosi nuorelle juristille kuntalain ja yleishallinto-oikeuden osalta aikamoisen korkeakoulun. Kari Prättälän syväosaaminen sekä Heikki Harjulan monivuotinen kokemus olivat äärimmäisen hyödyllisiä minulle. Minulla oli hyvät työkaverit, ilmapiiri oli hyvä, nostava ja opettava.

Juristin työ Kuntaliitossa on hyvin paljon erilaisten kuntien neuvontaa erilaisissa ongelmissa. Kuntamaailma ja kunnallinen ajattelutapa tulivat siellä tutuiksi. Harvassa työpaikassa joutuu katsomaan samalla tavoin laaja-alaisesti kuin Kuntaliiton lakimiehenä.

Ministeriössä me tarvitsemme Kuntaliiton kuntakentän tuntemusta erilaisissa hankkeissa. Kuntaliitto on siinä aivan korvaamaton. Ehkä viime vuosina etenkin maakuntauudistuksessa on tullut hieman vastakkainasettelua eli emme ole aina voineet olla samalla puolella. Mutta näinhän se on, että ministeriössä emme katso asioita pelkästään kuntien näkökulmasta. Me tarvitsemme kuitenkin Kuntaliittoa, koska se on kuntakentän pulssilla koko ajan.

Auli Valli-Lintu, 52, Helsinki
Hallitusneuvos valtiovarainministeriössä (VM)
Kuntaliitossa lakimies 1997–2004

Kuntaliitto 25 vuotta: 25 tarinaa