Kuntaliitto 25 vuotta

Pertti Itkonen: Jalat maassa ja pää pilvissä

Pertti Itkonen

Sekä Kunnallisliitto että Kaupunkiliitto olivat aktiivisia kansainvälisesti, mutta kun liitot yhdistyivät Kuntaliitoksi, kansainväliset asiat korostuivat. Vielä 1980-luvulla olimme kuin huutolaispoikia Euroopan kuntien ja alueiden neuvoston CEMRin kuvioissa, mutta kun pääsimme Euroopan unionin jäseneksi, oli se merkittävä asia myös kuntapuolelle. Sitä kautta kuntien ja maakuntien edunvalvonta korostui.

Minun vastuullani oli muutamia EU-ohjelmia. Esimerkiksi jos joku kunta halusi kehittää yhteistyötä jonkun Venäjällä sijaitsevan kunnan kanssa, se saattoi saada siihen tukea. Teimme myös kunnallisen osaamisen ja demokratian vientiä Neuvostoliitosta irtautuneisiin maihin eli EU:n tuleviin jäsenmaihin. Olin ollut 15 vuotta näissä liitoissa, kun aloin miettiä yrittäjäksi siirtymistä. Ryhdyin kehittämään golfkenttähanketta Espooseen.

Kuntaliitto oli ja on edelläkävijä myös kansainvälisissä asioissa. Kuten yksi kollega kuvasi, siellä ollaan jalat maassa ja pää pilvissä. Tehdään käytännön työtä näköalapaikalla.

Pertti Itkonen, 59, Espoo
Golfkeskusjohtaja