Työllisyyden edistämisen yhdyspinnat

TE-palvelut siirtyvät kunnille vuoden 2025 alussa. Tätä ennen vuoden 2023 alusta voimaan astunut hyvinvointialueuudistus muutti työllisyyden hoidon kenttää, ja esimerkiksi kuntouttava työtoiminta ja sosiaalinen kuntoutus siirtyvät hyvinvointialueiden järjestämisvastuulle. Kuntien ja hyvinvointialueiden on tärkeää luoda toimivat yhteistyörakenteet ja -mallit tähän yhteistyöhön.

Työllisyyden hoidon osalta on tärkeää määritellä kuntien ja eri toimijoiden vastuut ja roolit työllisyyden yhdyspinnoilla. Tavoitteenamme on mahdollistaa saumattomien ja tavoitteellisten asiakaspolkujen rakentaminen. Työskentelyn avulla jaamme tietoa siirtymäajan sekä vuoden 2025 jälkeisestä lainsäädännöstä ja sen tulkinnasta liittyen yhdyspintatyöhön sekä viestitään työllisyyden uudistukseen laajasta kokonaisuudesta ja siihen liittyvistä asioista selkeästi, ajantasaisesti ja ymmärrettävästi. Levitämme myös hyviä yhdyspinnoilla tunnistettuja ja vaikuttavia yhteistyömalleja.

Ajankohtaista:

Kysely hyvinvointialueille työikäisten työllistymistä ja työkykyä tukevien palveluiden organisoinnista

Hyvinvointialueyhtiö Hyvil, Kuntaliitto sekä THL kartoittavat kyselyllä, mitä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja tällä hetkellä hyvinvointialueilla, Helsingin kaupungissa ja HUS-yhtymässä järjestetään ja tuotetaan työikäisille asiakkaille työllistymistä ja työkykyä tukevina palveluina ja miten nämä palvelut on organisoitu, johdettu ja resursoitu. Lisäksi kyselyllä selvitetään työikäisten asiakkaiden työkykyä ja työllistymistä tukeviin palveluihin liittyvien yhdyspintojen ja yhteistyön tilannekuvaa, esimerkiksi TE-palveluista vastaavien toimijoiden ja Kelan kanssa.

Työikäisellä tarkoitetaan työttömiä työnhakijoita sekä muita pääasiassa vailla työtä olevia 18–64-vuotiaita hyvinvointialueiden sote-palvelujen asiakkaita, kuten esimerkiksi osatyökykyisiä, pitkäaikaissairaita tai vammaisia henkilöitä. Työterveyshuolto on rajattu kyselyn ulkopuolelle.

Vastaavaa tietoa työllistymisen ja työkyvyn tuen sote-palveluista ei ole kerätty aiemmin. Tiedonkeruu on erittäin ajankohtaista alueiden valmistautuessa seuraavaan suureen rakenneuudistukseen eli työvoimapalvelujen järjestämisvastuun siirtoon kunnille (TE24-uudistus). Kysely on lähetty hyvinvointialueille, Helsingin kaupungille sekä HUS-yhtymälle 15.2. Vastausaikaa on 19.3.2024 saakka.

Lisätietoa:
erityisasiantuntija Ellen Vogt, ellen.vogt@hyvil.fi
asiantuntijalääkäri Tuula Kock, tuula.kock@hyvil.fi
projektipäällikkö Jarno Karjalainen, jarno.karjalainen@thl.fi
tutkimuspäällikkö Peppi Saikku, peppi.saikku@thl.fi
projektipäällikkö Liisa Jurmu, liisa.jurmu@kuntaliitto.fi

Kuntaliiton ja Hyvilin työllisyyden edistämisen yhdyspintaverkosto

Verkostoon pääsee mukaan ilmoittautumalla tämän lomakkeen kautta

Lisätiedot:

Liisa Jurmu ja Erja Lindberg (Kuntaliitto)
Ellen Vogt (Hyvil)
Verkoston pj Tommi Eskonen, työllistymisen monialaisen tuen palvelujen johtaja, Tampereen kaupunki

Työllisyyden edistäminen ja asiakkaiden työkyvyn tukeminen edellyttää toimivaa yhteistyötä työvoimaviranomaisten ja hyvinvointialueiden välillä

Lisätiedot työllisyyden edistämisen yhdyspintoihin liittyen:

Erja Lindberg (Kuntaliitto), erja.lindberg@kuntaliitto.fi
Ellen Vogt (Hyvil), ellen.vogt@hyvil.fi

Avaa kaikki

Työllisyyden edistämisen yhdyspintaverkosto

TE-palvelut 2024 -uudistuksen onnistumisen kannalta on keskeistä, että yhteistyö kuntien/työllisyysalueiden, hyvinvointialueiden ja muiden toimijoiden kanssa toimii sujuvasti. Kuntaliitto ja Hyvil perustavat yhdyspintatyön tueksi kansallisen verkoston, joka on tarkoitettu työllisyyden edistämisen parissa toimivien kuntien/työllisyysalueiden, hyvinvointialueiden sekä muiden toimijoiden edustajille. Verkostossa käsitellään työllisyyden edistämisen ajankohtaisia yhdyspintakysymyksiä sekä jaetaan hyviä käytänteitä eri alueilta. Verkoston toimintaa rakennetaan ja fokusoidaan esille tulevien tarpeiden mukaisesti. Toiminnan keskiössä on yhteinen valmistautuminen TE-palvelut 2024 -uudistukseen.

Verkostoon pääsee mukaan ilmoittautumalla tämän lomakkeen kautta

Kevään seuraavat verkostotapaamiset järjestetään 8.4.2024 klo: 12.00–13.30 sekä 30.5.2023 klo: 12.00–13.30​.

Esitysmateriaalit

Työllisyyden yhdyspintaverkosto 18.12.2023

Työllisyyden yhdyspintaverkosto 12.2.2024

Tutustu kuntien ja hyvinvointialueiden yhdyspintoihin

Tuotamme ohjeita ja työvälineitä kuntien ja hyvinvointialueiden yleisen yhteistyörakenteen ja yhdyspintojen suunnittelun tueksi sekä tuomme kuntia ja hyvinvointialueita yhteistyön, toimintamallien ja työnjaon suunnittelussa.

lateral-image-left

Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää

Löydä lisää sisältöä samoista teemoista
Kuvituskuva.