ILMAVA - Ilmastojohtamisen valmennus kunnille

ILMAVA on uusi kuntien ilmastotavoitteita tukeva valmennus kuntien ylimmälle johdolle. Se kokoaa kuntien tueksi ilmasto- ja kuntajohtamisen parhaat asiantuntijat.

Vuoden 2021 alussa käynnistyneessä ILMAVA-valmennuksessa ovat mukana Asikkala, Forssa, Heinola, Hollola, Hämeenlinna, Hämeenkyrö, Imatra, Lahti, Tampere, Tornio, Turku, Porvoo ja Padasjoki.

Valmennus koostuu orientaatiosta, kuntakohtaisesta työskentelystä, vertaisoppimisesta ja asiantuntijasparrauksesta. Yhteisten valmennustavoitteiden rinnalla jokainen osallistuja syventyy kuntakohtaisessa sparrauksessa yhteen itse valitsemaansa ilmastotyön viheliäiseen ongelmaan. ILMAVA-valmennus tarjoaa työkalut tehokkaaseen ja tavoitteelliseen ilmastotyön starttiin uudella valtuustokaudella.

ILMAVA järjestetään yhteistyössä Lahden ympäristöpääkaupunkivuoden kanssa. Valmennuksen järjestämistä tukevat ympäristöministeriö, Sitra, Kuntarahoitus ja Kestävä Lahti -säätiö.

Huomioitavaa

• Valmennuksesta julkaistaan uutisia, videoita ja materiaaleja muiden julkisorganisaatioiden vapaaseen käyttöön.
  • Valmennusohjelman puitteissa tapahtuva työskentely on luottamuksellista, mutta tuotettavat materiaalit on tarkoitus julkaista ja hyödyntää.

Alustava ohjelma

1. Jakso: Avajaiset, itsearviointi ja orientaatio

Milloin: 15.1.2021

Missä: Zoom, Lahden ympäristöpääkaupunkivuoden avajaisten yhteydessä

Kenelle: kaupungin-/kunnanjohtajat ja ilmastoasiantuntijat

Tammikuun yhteistapaamisen aineistot:

2. Jakso: Kuntakohtaisten kehitystehtävien valinta

Milloin: helmikuu 2021

Missä: omassa organisaatiossa valmennuksen tarjoaman sparrausavun tukemana

Kenelle: johtoryhmätaso ja asiantuntijat (osallistujakunta päättää itse tarkoituksenmukaisen kokoonpanon)

3. Jakso: Onnistumisia ja ongelmia

Milloin: 18.3.2021

Missä: Zoom

Kenelle: johtoryhmätaso ja asiantuntijat

Maaliskuun yhteistapaamisen aineistot:

4. Jakso: Kuntakohtainen sparraus

Milloin: touko-elokuu 2021

Missä: omassa organisaatiossa valmennuksen tarjoaman sparrausavun tukemana

Kenelle: johtoryhmätaso, asiantuntijat, poliittinen johto (osallistujakunta päättää itse tarkoituksenmukaisen kokoonpanon)

Kuntakohtaisessa sparrauksessa osallistujakunta saa ILMAVA:n sparraajapankista viheliäiseen ongelmaansa sopivan sparraajan. Kunta ja sparraaja sopivat sparrausavun käytöstä ja aikataulusta. Pääosa viheliäisen ongelman ratkaisemista tehdään kunnan omana työnä, mutta ILMAVA takaa huipputason sparraajan työn tueksi.

5. Jakso: Sparrauksen purku ja yhteiset opit

Milloin: 8.-9.9.2021 kaksi päiväinen kokonaisuus

Missä: Lahdessa

Kenelle: Ensimmäinen päivä osallistujakuntien poliittiselle johdolle, toinen päivä poliittiselle johdolle, johtoryhmätason virkajohdolle ja asiantuntijoille.

ILMAVA työkalut:

Kuulumisia ILMAVA-valmennuksesta

ILMAVA - ilmastojohtamisen valmennus kunnille käynnistyi tammikuussa ensimmäisellä yhteisellä tapaamisella ja jatkui toisella yhteisellä tapaamisella maaliskuussa.

lateral-image-right

Podcast: Ilmastotyön johtamisella kohti tavoitteita

Miten Lahdessa ilmastotyötä alun perin lähdettiin kehittämään ja millaista hyötyä siitä on saatu? Entä millaisena kokonaisuutena ilmastonmuutos tulisi kunnissa nähdä ja miten kokonaisuutta voidaan johtaa?

lateral-image-left

Kuntien ilmastojohtamisen valmennukseen mukaan 13 kuntaa

Yhteensä 13 kuntaa eri puolilta Suomea lähtee kehittämään ilmastojohtamistaan yhdessä Kuntaliiton ja alan asiantuntijoiden kanssa.

lateral-image-right