Ulla Karvo
Kirjoittaja

WHO julisti koronapandemian 11.3.2020. Eri valtiot ovat kohdanneet koronaviruksen mukanaan tuoman todellisuuden eri tavoin. Joihinkin maihin virus on iskenyt todella voimakkaasti, kun toiset näyttävät pääsevän helpommalla. Tämän ei vielä kerro lopullista totuutta, koska tilanne on eri maissa eri

Kirjoittaja

Kansalaisten tiedon tarve on juuri nyt suurimmillaan. Luultavasti se edelleen kasvaa. Uutis- ja urheilulähetykset ovat pelkkää koronaa, lehdissä on luettavaa tuntikausiksi, some pullistelee tarinoita ja spekulaatioita. Kriisiviestintäohjeet on kunnissakin kaivettu esiin, jos on ehditty

Saija Haapalehto

On EU:n ja sen kansalaisten etujen vastaista, jos EU:n talousarviosta peräisin olevia varoja käytetään väärin. Tai jos EU:lle kuuluvia veroja, tulleja ja muita maksuja jätetään suorittamatta. Väärinkäytösten tutkimista ja ehkäisyä varten on vuonna 1999 perustettu Euroopan petostentorjuntavirasto eli

Kauko Aronen
Kirjoittaja

Rinteen hallituksen ohjelma on kaupunkipolitiikan näkökulmasta historian paras. Kaupunkiasiat toimivat monessa kohdin läpileikkaavana teemana ja kaupunkien asema ja kysymykset tulevat selkeästi esille. Myös kaupunkien edustajat ovat kommentoineet hallitusohjelmaa pääosin myönteisesti. Eräiden

Matilainen

Onko jokamiehen oikeuksien uudistukseen vaaleissa äänestäjille lupailtu miljardi hukassa? Poliitikoilta kantautuneiden huhujen mukaan lupaukset joudutaan taas syömään, jos kustannuksia ei voida kuitata kunnilta. – Niinpä, taas kesäisiä pilviä horisontissa. Lomalle! Nyt vauhdilla pakoon poliitikkojen

Kirjoittaja

Antti Rinteen tuoreen hallitusohjelman mukaan sosiaali- ja terveyspalvelut siirtyvät 18 itsehallinnollisen maakunnan vastuulle. Alkuvaiheessa myös pelastustoimi kuuluisi maakuntien tehtäviin. Maakunnille voitaisiin antaa myöhemmin muitakin tehtäviä vuoden 2020 loppuun mennessä toteutettavan

Jokainen meistä käyttää ja tarvitsee kunnallisia palveluita. Palveluilta odotetaan asiakaslähtöisyyttä, joustavuutta ja nopeaa saatavuutta. Tiedämme, että asukkaiden hyvinvointi edistää kunnan elinvoimaa ja menestymistä. Tiedämme myös, että väestön vanheneminen sekä työelämän ja demokratian muutos

Esitän alkuun 35 miljardin arvoisen kysymyksen: Olisiko jo aika tunnistaa julkisten hankintojen potentiaali strategisena työkaluna? Oma vastausehdotukseni: Olisi. Jatka lukemista, niin tiedät miksi. Viime viikolla VM ja Kuntaliitto perustivat Suomeen julkisten hankintojen yhteistyöfoorumin, Hankinta

Kirjoittaja

Hallitusneuvottelut ovat hyvässä vauhdissa. Kuntien intressit veropuolella voidaan luokitella kolmeen osaan. Ensimmäisellä tavoitteella on kunnille suuri fiskaalinen merkitys, toinen vaikuttaa kuntalaisten verorasituksen oikeudenmukaiseen jakaantumiseen ja kolmannella voidaan vaikuttaa verotuottojen

Kuntayhtymille on taas lähivuosina tilausta. Riippumatta siitä, mitä tuleva hallitus aikanaan päättää jatkosta, sosiaali- ja terveydenhuoltoa on mahdollista kehittää kuntapohjaisesti lähivuosina kuntayhtymien pohjalta. Kiinnostusta kuntayhtymien kehittämiseen ja omistajaohjauksen parantamiseen on

Kirjoittaja

”Pirkanmaa ei halunnut odottaa hallituksen linjauksia sote-uudistuksesta, vaan otti ohjat omiin käsiinsä ja aloitti kuntapohjaisen sote-uudistuksen valmistelun”, uutisoitiin muutama päivä sitten. Nykyisten seitsemän sote-maakunnan lisäksi samaan ratkaisuun ovat päätymässä suurin osa maakunnista