Linjoilla: Kuntaliiton asiantuntijoiden blogi

Linjoilla-blogissa Kuntaliiton johto ja asiantuntijat kirjoittavat kunta-alan ajankohtaisista teemoista.

Kauko Aronen
Kirjoittaja

Rinteen hallituksen ohjelma on kaupunkipolitiikan näkökulmasta historian paras. Kaupunkiasiat toimivat monessa kohdin läpileikkaavana teemana ja kaupunkien asema ja kysymykset tulevat selkeästi esille. Myös kaupunkien edustajat ovat kommentoineet hallitusohjelmaa pääosin myönteisesti. Eräiden
Matilainen

Onko jokamiehen oikeuksien uudistukseen vaaleissa äänestäjille lupailtu miljardi hukassa? Poliitikoilta kantautuneiden huhujen mukaan lupaukset joudutaan taas syömään, jos kustannuksia ei voida kuitata kunnilta. – Niinpä, taas kesäisiä pilviä horisontissa. Lomalle! Nyt vauhdilla pakoon poliitikkojen
Arto Sulonen
Kirjoittaja

Antti Rinteen tuoreen hallitusohjelman mukaan sosiaali- ja terveyspalvelut siirtyvät 18 itsehallinnollisen maakunnan vastuulle. Alkuvaiheessa myös pelastustoimi kuuluisi maakuntien tehtäviin. Maakunnille voitaisiin antaa myöhemmin muitakin tehtäviä vuoden 2020 loppuun mennessä toteutettavan
Irmeli Myllymäki

Jokainen meistä käyttää ja tarvitsee kunnallisia palveluita. Palveluilta odotetaan asiakaslähtöisyyttä, joustavuutta ja nopeaa saatavuutta. Tiedämme, että asukkaiden hyvinvointi edistää kunnan elinvoimaa ja menestymistä. Tiedämme myös, että väestön vanheneminen sekä työelämän ja demokratian muutos
Katariina Huikko

Esitän alkuun 35 miljardin arvoisen kysymyksen: Olisiko jo aika tunnistaa julkisten hankintojen potentiaali strategisena työkaluna? Oma vastausehdotukseni: Olisi. Jatka lukemista, niin tiedät miksi. Viime viikolla VM ja Kuntaliitto perustivat Suomeen julkisten hankintojen yhteistyöfoorumin, Hankinta
Mikko Montell
Kirjoittaja

Hallitusneuvottelut ovat hyvässä vauhdissa. Kuntien intressit veropuolella voidaan luokitella kolmeen osaan. Ensimmäisellä tavoitteella on kunnille suuri fiskaalinen merkitys, toinen vaikuttaa kuntalaisten verorasituksen oikeudenmukaiseen jakaantumiseen ja kolmannella voidaan vaikuttaa verotuottojen
Juha Myllymäki

Kuntayhtymille on taas lähivuosina tilausta. Riippumatta siitä, mitä tuleva hallitus aikanaan päättää jatkosta, sosiaali- ja terveydenhuoltoa on mahdollista kehittää kuntapohjaisesti lähivuosina kuntayhtymien pohjalta. Kiinnostusta kuntayhtymien kehittämiseen ja omistajaohjauksen parantamiseen on
Hanna Tainio
Kirjoittaja

”Pirkanmaa ei halunnut odottaa hallituksen linjauksia sote-uudistuksesta, vaan otti ohjat omiin käsiinsä ja aloitti kuntapohjaisen sote-uudistuksen valmistelun”, uutisoitiin muutama päivä sitten. Nykyisten seitsemän sote-maakunnan lisäksi samaan ratkaisuun ovat päätymässä suurin osa maakunnista.
Kirjoittaja

Suomessa valittiin omat lainsäätäjät eduskuntaan huhtikuussa, ja koko Eurooppa valitsee lainsäätäjät Euroopan parlamenttiin toukokuussa. Eduskuntavaaleista vielä jaksetaan kiinnostua, mutta EU -vaalit koetaan helposti liian kaukaisiksi. Jatkuvasti Suomessa purnataan alhaisista äänestysprosenteista,
Timo Reina
Kirjoittaja