Linjoilla: Kuntaliiton asiantuntijoiden blogi

Linjoilla-blogissa Kuntaliiton johto ja asiantuntijat kirjoittavat kunta-alan ajankohtaisista teemoista.

Katariina Huikko

Esitän alkuun 35 miljardin arvoisen kysymyksen: Olisiko jo aika tunnistaa julkisten hankintojen potentiaali strategisena työkaluna? Oma vastausehdotukseni: Olisi. Jatka lukemista, niin tiedät miksi. Viime viikolla VM ja Kuntaliitto perustivat Suomeen julkisten hankintojen yhteistyöfoorumin, Hankinta
Mikko Montell
Kirjoittaja

Hallitusneuvottelut ovat hyvässä vauhdissa. Kuntien intressit veropuolella voidaan luokitella kolmeen osaan. Ensimmäisellä tavoitteella on kunnille suuri fiskaalinen merkitys, toinen vaikuttaa kuntalaisten verorasituksen oikeudenmukaiseen jakaantumiseen ja kolmannella voidaan vaikuttaa verotuottojen
Juha Myllymäki

Kuntayhtymille on taas lähivuosina tilausta. Riippumatta siitä, mitä tuleva hallitus aikanaan päättää jatkosta, sosiaali- ja terveydenhuoltoa on mahdollista kehittää kuntapohjaisesti lähivuosina kuntayhtymien pohjalta. Kiinnostusta kuntayhtymien kehittämiseen ja omistajaohjauksen parantamiseen on
Hanna Tainio
Kirjoittaja

”Pirkanmaa ei halunnut odottaa hallituksen linjauksia sote-uudistuksesta, vaan otti ohjat omiin käsiinsä ja aloitti kuntapohjaisen sote-uudistuksen valmistelun”, uutisoitiin muutama päivä sitten. Nykyisten seitsemän sote-maakunnan lisäksi samaan ratkaisuun ovat päätymässä suurin osa maakunnista.
Kirjoittaja

Suomessa valittiin omat lainsäätäjät eduskuntaan huhtikuussa, ja koko Eurooppa valitsee lainsäätäjät Euroopan parlamenttiin toukokuussa. Eduskuntavaaleista vielä jaksetaan kiinnostua, mutta EU -vaalit koetaan helposti liian kaukaisiksi. Jatkuvasti Suomessa purnataan alhaisista äänestysprosenteista,
Timo Reina
Kirjoittaja

Eräs kaatuneen sote- ja maakuntauudistuksen myönteinen sivutuote oli se, että alueiden kehittämisen avaintoimijoiden - erityisesti kuntaperusteisten maakunnan liittojen ja monialaisten ELY-keskusten - välille syntyi tiivis vuorovaikutus. Opittiin etsimään yhdessä keinoja, joilla alueiden elinvoimaa
Timo Reina
Kirjoittaja

Kuntataloudesta ei eduskuntavaalien alla juuri puhuttu. Se onkin monimutkaisine valtionosuusjärjestelmineen turuilla ja toreilla vaikeasti avautuva, abstrakti aihe. Mutta sitäkin enemmän vaalikeskusteluissa luvattiin palveluiden parannuksia, kuten oppivelvollisuuden pidentämistä, kaksivuotista
Marianne Pekola-Sjöblom

Meillä Suomessa on meneillään yksi supervaalivuosistamme tälle samalle keväälle osuneiden eduskunta- että eurovaalien takia. Ahvenanmaalaiset äänestävät lisäksi lokakuussa omissa kunta- ja maakuntapäivävaaleissaan. Muissakin Pohjoismaissa on tänä vuonna vaaleja: Norjassa on syksyllä kunta- ja
Tarja Myllärinen

Kuntaliitto julkaisi äskettäin koosteen sosiaali- ja terveydenhuollon nettotoimintamenoista vuonna 2018 . Kooste kattaa 52 suurinta kuntaa sekä Etelä-Karjalan, Etelä-Savon, Kainuun ja Keski-Pohjanmaan sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymät. Tietoja on koottu jo 15 vuoden ajan. Vuoden 2018 tiedot
kettunen
Kirjoittaja

Yhteentoimivuus muodostui melkein huomaamatta maaliskuun 2019 teemaksi Kuntaliitossa. Kuun alussa Tulevaisuuden kunnan digitalisointi -projekti järjesti yhteistyössä kumppaneiden kanssa Kuntien yhteentoimivuusseminaarin, seuraavalla viikolla pidettiin Sanasto- ja kieli julkisissa palveluissa
Johanna Viita
Kirjoittaja

Väestön määrän vähetessä ja sote-kustannusten kasvaessa hallituspuolueiden johtama lainsäädäntötyö ei yksin riitä ratkaisuksi. Kaikki keskeiset toimijat ja niiden tavoitteet on tunnistettava avoimesti sekä luotava dialogi yhteisen tulevaisuuden rakentamiseksi. Uudistusten aikaansaaminen on Suomessa
Minna Karhunen
Kirjoittaja

Kuntiin liittyvät asiat ovat viime viikkoina puhuttaneet niin mediaa kuin tavallisia suomalaisiakin. Keskustelua on käyty vanhusten hoidosta kuntien taloustilanteeseen ja väestöennusteista sote-uudistuksen tulevaisuuteen. Vaikka Kuntakenttää kohtaavat monet haasteet, myös ratkaisun avaimet ovat
Kirjoittaja

Suomi aloittaa kiertävän EU -puheenjohtajakautensa heinäkuun alussa. Tämä puolen vuoden jakso sattuu varsin haastavaan ajankohtaan niin maailmanpoliittisen kuin Euroopan sisäisenkin tilanteen vuoksi. Kiina tekee maailmanvalloitustaan ja USA on entistä haluttomampi transatlanttiseen yhteistyöhön.
Tuula Seppo
Kirjoittaja

Vuosi 2019 on lähtenyt käyntiin valmistautuessa muun muassa tiedonhallintalakia koskevaan valiokuntakäsittelyyn. Mikäli kyseistä lakia koskeva hallituksen esitys ehditään eduskunnassa käsitellä, niin suunniteltu voimaantuloaika on 1.9.2019. Hallintovaliokunta kuuli Kuntaliittoa hallituksen
Tarja Myllärinen