Verrattomat vetemme – miten tulla vesistöviisaaksi kunnaksi?

Tapahtuman tiedot

Aloituspäivämäärä
Päättymispäivä
Kunta
Lappeenranta / Hybridi
Tapahtuman järjestäjä
Kuntaliitto, Suomen vesistösäätiö ja Ympäristötiedon foorumi

Suomen vesistöt ovat tärkeitä kunnille mm. niiden tarjoaminen virkistysarvojen ja luonnon monimuotoisuuden kannalta. Vaikka vesien tila yleisesti on parantunut, monet uudet tekijät ilmastonmuutoksesta luontokatoon uhkaavat niitä. Keinoja vesistöjen kestävään hoitoon ja kunnostukseen on kuitenkin olemassa ja nyt tarjolla on myös rahoitusta. Tule tutustumaan mahdollisuuksiin.

Suomalainen vesiensuojelutyö on 70-luvulta lähtien ollut suuri menestystarina, kun teollisuuden ja yhdyskuntien jätevesikuormitus on pitkäjänteisen työn seurauksena saatu kuriin. Toimenpiteiden ansioista vesien tilan heikkeneminen pysähtyi ja vesiluonnon tila parani paikoin merkittävästi.

Vesien hyvinvointi on kuitenkin edelleen uhattuna. Perinteisten ongelmien, kuten rehevöitymisen ja hajakuormituksen rinnalle on noussut uusia uhkia, kuten ilmastonmuutos ja luontokato. Jopa 16 % maamme uhanalaisista lajeista elää rannoilla ja sisävesissä. Kunnilla ja kaupungeilla on merkittävä rooli vesiensuojelussa maankäytön suunnittelusta aina vesistökunnostushankkeiden toteutukseen ja vesien suojeluun asti. Nyt on hyvä hetki miettiä miten omassa kunnassa laitetaan vesistöt kuntoon ja varaudutaan ilmastonmuutoksen tuomiin uhkiin, koska tarjolla on ennätyksellisen paljon rahoitusta valtion eri rahoitusmekanismien kautta.

Suomen vesistösäätiö, Ympäristötiedon foorumi ja Kuntaliitto järjestävät tapahtuman, joka tarjoaa kunnille tutkimustietoa vesiemme tilasta ja niiden mittavasta arvosta hyvinvoinnin lähteinä, käytännön esimerkkejä onnistuneista vesien kunnostus – ja suojelutoimista ja tietoa rahoitusmahdollisuuksista. Tilaisuudessa pidettävä vesistöklinikka vastaa osallistujia askarruttaviin kysymyksiin vesistöistä ja niiden hoidosta.

Tapahtuma on tarkoitettu kaikille kuntien vesikysymysten kanssa painiville ja siihen voi osallistua paikanpäällä tai etänä.

• 9.30 Aamupala läsnäosallistujille
  • 10.00 Tervetuloa!
    • Maakuntajohtaja Satu Sikanen, Etelä-Karjalan liitto
  • 10.10 Miten vetemme voivat? Katsaus Suomen vesistöjen nykytilaan.
    • Professori Kari-Matti Vuori, Suomen ympäristökeskus
  • 10.30 Ilmastonmuutoksen vaikutukset vesistöihin ja maankäyttöön valuma-alueilla.
    • Professori Timo Huttula, vesistöpaneeli.
  • 10.50 Hyvinvointia vedestä: luontomatkailun mahdollisuudet kunnissa.
    • Erikoistutkija Henna Konu, Luonnonvarakeskus.
  • 11.10 Esimerkkejä kuntien vesistöteoista
    • 11.10 Onnistumisen avaimet Pien-Saimaan alueen vesiensuojelussa. Ympäristöjohtaja Ilkka Räsänen, Lappeenrannan kaupunki
    • 11.20 Vesienhoidon verkostotoiminnasta hyötyjä kunnille. Projektipäällikkö Riina Rahkila, Pro Agria Oulu
    • 11.30 Kuntien ja alueellisten toimijoiden vesiensuojeluyhteistyö – toimintamallit ja rahoitus. Vesi- ja luontoasiantuntija Janne Tolonen, Valonia.
  • 11.40 Työkaluja kuntien vesiensuojeluun - esimerkkinä Lahti.
    • Vesiensuojelupäällikkö Ismo Malin, Lahden kaupunki.
  • 11.50 Keskustelua, kysymyksiä.
  • 12.00 Lounas omakustannehintaan
  • 13.00 Vesistöklinikka - vesistöpaneelin asiantuntijat vastaavat yleisökysymyksiin
    • Professori Timo Huttula, Suomen vesistösäätiö
    • Erikoistutkija Laura Härkönen, SYKE
    • Hydrobiologi Markku Marttinen, ELY-keskukset ja SVK
    • Vesistöasiantuntija Raija Aura, Lappeenrannan kaupunki
    • Projektipäällikkö Riina Rahkila, ProAgria Oulu
  • 14.00 Iltapäiväkahvit / striimi päättyy
  • 14.30 Maastoretki Lappeenrannan Linnoitukseen ja hulevesikosteikolle.
  • 17.00 Iltatilaisuus Kasinolla

Kuntaliiton ratkaisut teknisen toimen osaajapulaan

Tutustu Kuntaliiton ratkaisuihin!