Euroopan vihreän kehityksen ohjelma ja 55-valmiuspaketti - tilannekatsaus toimeenpanoon

Tapahtuman tiedot

Aloituspäivämäärä
Päättymispäivä
Kunta
Bryssel
Microsoft Teams
Tapahtuman järjestäjä
Kuntaliiton Brysselin toimisto

Kuntaliiton Brysselin toimiston 30-vuotisjuhlavuoden kunniaksi meillä on ilo kutsua teidät vuoden ensimmäiseen teematapahtumaan keskiviikkona 23.2.2022 kello 09.00–10.45 CET (Suomen aikaa kello 10-11.45). Tilaisuus järjestetään verkkotapahtumana.

Euroopan vihreän kehityksen ohjelmaa ja sitä toteuttava 55-valmiuspaketti puhuttavat sekä Brysselin käytävillä että kotikentällä Suomessa. EU:n asettamat tavoitteet ovat kunnianhimoiset ja meneillään on kiivaat keskustelut lakiesityksistä. Millä keinoin niin kutsutun Green Dealin edellyttämät toimenpiteet voitaisiin toteuttaa mahdollisimman kestävällä ja kustannustehokkaalla tavalla? Miten valmistelussa olevat ja tulevat toimenpiteet vaikuttavat Suomen kuntien toimintaan?

Aiheesta alustavat ja keskustelevat muun muassa ilmasto- ja energia-asiantuntijat Euroopan komissiosta, Kuntaliitosta ja Vaasan kaupungilta. Saamme kuulla ajankohtaisia nostoja Vihreän kehityksen ohjelman 55-valmiuspaketin tilanteesta ja etenemisestä kuntatason ja EU-instituutioiden näkökulmasta. Puhujina tapahtumassa ovat Vesa Terävä, Euroopan komission pääsihteeristön European Green Deal -yksikön johtaja, Katarina Dahlman, Suomen pysyvän edustuston erityisasiantuntija, Miira Riipinen, Kuntaliiton Yhdyskunta- ja ympäristö -yksikön johtaja, Vaasan kaupungin energia- ja ilmastoasiantuntija Mika Hakosalo.

Kuntaliiton toimitusjohtaja Minna Karhunen avaa tapahtuman ja Ilari Havukainen toimii paneelikeskustelun moderaattorina. Alueiden komitean suomalaisen valtuuskunnan puheenjohtaja Markku Markkula antaa avaussanat Horisontti Eurooppa -ohjelman missioista.

9.00 (Suomen aikaa kello 10)
Juhlavuoden avaus ja Kuntaliiton EU-vaikuttamisen kärjet
Minna Karhunen, toimitusjohtaja, Kuntaliitto
Vihreä siirtymä paikallistasolla ja Horisontti Eurooppa -ohjelman missiot
Markku Markkula, Alueiden komitean Suomen valtuuskunnan puheenjohtaja

PUHEENVUOROT
Euroopan komission katsaus Vihreän kehityksen ohjelman toimeenpanoon
Vesa Terävä, Euroopan komissio, Green Deal -yksikkö, yksikönpäällikkö

Vihreä siirtymä suomalaisissa kunnissa - tilannekuvaa ja toiveita EU:n suuntaan
Miira Riipinen, Kuntaliitto, Yhdyskunnat ja ympäristö yksikkö, johtaja

Vaasan kaupungin energia- ja ilmastotyö - onnistumisia EU-hanketoiminnasta ja kaupunkikehityksestä
Mika Hakosalo, Vaasan kaupunki, energia- ja ilmastoasiantuntija

Ympäristölainsäädännön eteneminen Ranskan puheenjohtajuuskaudella EU-neuvostossa
Katarina Dahlman, Suomen pysyvä EU-edustusto, ympäristön erityisasiantuntija

10.20–10.45
Paneelikeskustelu

Twitterissä käytämme aihetunnistetta #KLBryssel30.

Lisätietoa juhlavuodesta löydät täältä.

Tapahtuma järjestetään yhteistyössä Länsi-Suomen Eurooppa-toimiston kanssa.

Tervetuloa!

Kuntaliiton Brysselin toimisto