Yllätysnimi kerännyt mahtavan vaalituen

20.3.2017

Valtiotalouden tarkastusviraston ylläpitämälle vaalirahoitussivustolle oli maanantaihin kello 10 mennessä jättänyt ennakkoilmoituksen saamastaan vaalituesta yli 1400 ehdokasta. Ehdokkaista noin 90 prosenttia arvioi vaalituen määräksi tässä vaiheessa nolla euroa.

Tähän mennessä suurimman tukipotin on kerännyt oululainen Junes Lokka, joka on Aito suomalainen yhteislistan ehdokas. Junes on saanut vaalitukea tähän mennessä saman henkisiltä yksityishenkilöiltä lähes 8300 euroa. Ehdokas on tunnettu erittäin kriittisesti maahanmuuttoon ja turvapaikanhakijoihin suhtautuvana.

Vihreän liiton espoolainen valtuustoehdokas Tiina Elo on ilmoittanut saaneensa tukea vaalitaistoon 6111 euroa. Summasta 111 euroa on tukea puolueyhdistykseltä ja loput tulevat yksityisiltä tukijoilta. Omaakin rahaa Elolla palaa vaalityössä, sillä vaalikampanjansa suuruudeksi hän on arvioinut 11 000 euroa. Valtaosa rahasta menee yhä edelleen perinteiseen ulkomainontaan, vaalimateriaaliin ja lehti-ilmoitteluun.

Tukilistan pronssipaikkaa pitää hallussaan vihreiden helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu Tuomas Rantanen.  Ennakkoilmoituksesta on vaalituen määräksi ilmoitettu 3500 euroa. Hänenkin tuki tulee yksityisiltä tukijoilta.

Vaalirahoitussivuston listauksen mukaan 24 ehdokasta on ilmoittanut maanantaihin 20.3. klo 10 mennessä saaneensa tukea vaalityöhön vähintään 1000 euroa. Ennakkoilmoitus on vapaaehtoinen ja sen voivat kaikki ehdokkaat laatia ennen vaalipäivää.

Ilmoitus pitää sisältää suunnitelman vaalirahoituksesta ja alustavan suunnitelman vaalikampanjan kuluista. Verkkopalvelussa ehdokkaat, puolueet ja avustuspäätöksessä tarkoitetut yhdistykset voivat tehdä ennakkoilmoituksia 8.4.2017 klo 24 asti.

Ennakkoilmoituksiin pääset tutustumaan täältä

Vaalirahoitussivusto

The post Yllätysnimi kerännyt mahtavan vaalituen appeared first on Kuntalehti.

kuntavaalit vaalit roikko kuntatalo aula laaja