#kekekekkerit

Kestävät kunnat -ennakointiraportin julkaisu ja kestävän kehityksen toimenpiteet

Tapahtuman tiedot

Aloituspäivämäärä
Päättymispäivä
Kunta
Webinaari
Tapahtuman järjestäjä
Kuntaliitto

Euroopan kestävän kehityksen viikkoa vietetään 20–26.9.2021. Kuntaliitto järjestää kestävän kehityksen viikolla kunnille avoimet #kekekekkerit keskiviikkona 22.9 klo 12.00–15.00.

Kestävän kehityksen viikon keke-kekkereiden teemana on tulevaisuuden kestävät kunnat ja erityisesti käytännön toimenpiteet, joita kunnat voivat tehdä rakentaakseen kestävämpää tulevaisuutta. Keke-kekkereillä esiteltävät toimenpiteet nostetaan pääosin Kuntaliiton Kestävät kunnat 2030-ennakointijulkaisusta, joka julkistetaan tilaisuudessa.

Näillä kekkereillä esitellään joukko kestävän kehityksen hyviä käytäntöjä ja saamme tutkijoilta sparrausta, mihin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota. Tule tutkimaan ja oppimaan, millä keinoin muut kunnat ovat edistäneet kestävää kehitystä!

12.00–12.10 Kuntaliiton tervehdys

• Markus Pauni, Strategia- ja kehitysjohtaja

12.10–12.30 Kestävät kunnat 2030 -ennakointiraportin julkistus

• Sini Sallinen, kehityspäällikkö, Kuntaliitto

12.30–12.45 Ennakointiprosessi ja tulokset tutkijan silmin

• Anni Jäntti, tutkijatohtori, Tampereen yliopisto

12.45–13.35 Ekologisesti painottunut kunta - toimenpiteitä

• Ympäristösertifioitu hankintajärjestelmä (Karoliina Hartikainen, hankinta-asiantuntija, Kemi)
  • Kestävän elämäntapojen opetus koko ikäluokalle (Johanna Saastamoinen, Piia Larinen, Josefiina Marola, Petra Larvus, Lahti)
  • Bio Hub (Heikki Mäkilä, elinvoimajohtaja, Heinola)
  • Hävitetään hävikki (Juuso Puurula, ilmastokoordinaattori Hämeenlinna)

13.35–13.45 Tauko

13.45–14.45 Kestävä kunta - toimenpiteitä eri toimialoilta

• Ilmastobudjetointi (Elina Seppänen, energia- ja ilmastoasiantuntija, Tampereen kaupunki)
  • Nuorten osallistaminen kuntien työhön - Arendal (NO) (Pipsa Salolammi, Senior Communications Advisor, Nordregio)
  • Nuorten politiikkakoulu (Noora Mäkinen, osallisuusvalmentaja, Oulun kaupunki)
  • Empaattinen hallinto (Annukka Berg, erikoistutkija SYKE)
  • Sukupuolibudjetointi

14.45–14.55 Esimerkkikuntien toimenpiteiden arviointi kestävän kehityksen näkökulmasta

• Juha Peltomaa, erikoistutkija, SYKE

15.00 Tilaisuus päättyy

Keke-kekkerit ovat kuntapäättäjille ja viranhaltijoille suunnattuja avoimia tilaisuuksia, joissa kuntaedustajat, tutkijat, yhteistyökumppanit ja Kuntaliiton asiantuntijat keskustelevat kestävän kehityksen teemoista.