Ympäristö

Hyvä ympäristö on kunnan elinkelpoisuuden kivijalka. Hyvä ympäristö perustuu luonnonvarojen kestävään käyttöön, luonnon tuottokyvyn ja monimuotoisuuden säilyttämiseen, terveelliseen ja turvalliseen elinympäristöön sekä elinkeinotoiminnan edellytyksiin, joihin kaikkiin kuntalaisten tulee voida vaikuttaa.

Ympäristönsuojelussa Kuntaliiton alueet ja yhdyskunnat -yksikkö edistää kuntien toimintamahdollisuuksia hyvän ympäristön tuottamisessa ja takaamisessa.

Yksikön tehtävät ympäristönsuojelussa koskevat kunnan viranomaistehtävien, suunnittelun ja muun ympäristönsuojelun edistämistä ilmansuojelussa, ilmastonmuutoksen torjunnassa, vesiensuojelussa, maaperänsuojelussa, meluntorjunnassa, luonnonvarojen kestävässä käytössä ja luonnonsuojelussa. Yksikkö edistää myös kuntien kestävän kehityksen työtä.

Ympäristöterveydenhuollossa yksikkö valvoo kuntien etua sekä ohjaa ja neuvoo kuntia erityisesti hallintoon, maksullisuuteen ja seutuyhteistyöhön liittyvissä asioissa.

Lisätietoja Suomessa

EU:n yhteystietoja

Yhdyskuntarakenne ja infra kilpailukykytekijänä tulevaisuuden kunnassa

Yhdyskuntien kehittämisen linjaukset hyväksyttiin Kuntaliiton hallituksessa 28.4.2016

lateral-image-left

Ympäristöteemaisia julkaisuja

Julkaisun kansi

Selvitys hulevesien laadusta

Selvityksen avulla eri toimijat voivat huomioida huleveden laatuun vaikuttavia tekijöitä, jotta vedenlaatua voidaan yleisellä tasolla arvioida tai valita sopivat mitattavat suureet, ja edelleen tämän pohjalta kartoittaa tarpeita ja mahdollisuuksia huleveden laadunhallintaan.
Tutustu julkaisuun

Kuntaliiton ratkaisut teknisen toimen osaajapulaan

Tutustu Kuntaliiton ratkaisuihin!