Luontolahjani satavuotiaalle - kampanja avattu

Kunta - anna luontolahja 100 -vuotiaalle Suomelle!

Suomen itsenäisyyden 100 -vuotisjuhlan kunniaksi on avattu Luontolahjani satavuotiaalle -kampanja, jossa maaomistajia kannustetaan perustamaan omalle maalleen luonnonsuojelualue. Valtio sitoutuu omasta puolestaan kampanjaan vastaavalla suojelupanoksella. Suojelu tapahtuu vapaaehtoisesti ja ilman korvausta perustamalla luonnonsuojelulain mukainen yksityinen luonnonsuojelualue (YSA).

Kampanja koskee kaikkia yksityisiä maanomistajia, myös yrityksiä. Kuntaliitto kannustaa myös kuntia osallistumaan kampanjaan ja suojelemaan omia maitaan itsenäisyyden juhlavuoden kunniaksi. Julkisyhteisöjen tekemät lahjoitukset eivät kuitenkaan lisää valtion suojelupanosta kampanjassa.

Kampanjan toteuttamisesta on sovittu Maatalous- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikaisen tammikuusta 2016 alkaen kokoon kutsumissa metsäsektorin ja sen sidosryhmien pyöreän pöydän tapaamisissa. Tässä pyöreän pöydän prosessissa on haettu yhteistä näkemystä, uusia keinoja ja tekoja, joilla voidaan yhteen sovittaa biotalouden tavoitteita ja metsäluonnon monimuotoisuuden turvaamista. Kuntaliitosta ympäristöpäällikkö Miira Riipinen on ollut mukana tapaamisissa vieden viestiä kuntien mahdollisuuksista ja tarpeista metsien käytössä ja niiden monimuotoisuuden turvaamisessa.

Lisätietoja:

Miira Riipinen

Etunimi
Miira
Sukunimi
Riipinen
ympäristöpäällikkö

Kännykkä
Vastuualueet
  • Kuntien ympäristöhallinnon kehittäminen ja seuranta
  • Kuntien ympäristönsuojelun edistäminen
  • Vesien- ja luonnonsuojelu