Haku vuoden 2020 HOPE-vaihto-ohjelmaan on käynnissä

Suomalaiset keskussairaalat ja suuret terveyskeskukset ovat osallistuneet aktiivisesti eurooppalaiseen terveydenhuollon hallinnon HOPE-asiantuntijavaihto-ohjelmaan. Ohjelma on tarkoitettu ammattihenkilöille, jotka ovat toimineet vähintään kolme vuotta terveydenhuollon johtotehtävissä tai ovat olleet muulla tavoin vastuussa toiminnan ja palvelujen kehittämisestä terveydenhuolto-organisaatiossa.

HOPE-asiantuntijavaihto-ohjelman tavoitteena on tutustuttaa vaihtoon osallistuva kohdemaan terveydenhuoltoon yleisesti ja erityisesti vuoden teemasta nouseviin kysymyksiin. Vuoden 2020 teema on “Using Evidence in Healthcare Management” (Näyttöön perustuva terveydenhuollon johtaminen). Lista mukana olevista maista löytyy vaihto-ohjelman kotisivuilta (ks. jäljempänä). Haku vuoden 2020 vaihto-ohjelmaan päättyy 31.10.2019, jolloin hakemusten tulee olla perillä. Itse vaihto kestää kuukauden, ohjelma alkaa 11.5.2020 ja päättyy 5.-7.6.2020 Brysselissä pidettävään päätösseminaariin.

Onko organisaatiossasi halukasta vaihtoon lähtijää?

Terveydenhuollon hallinnon ammattilaisille suunnattu reilun neljän viikon opintojakso kohdemaassa perustuu yksilöllisesti räätälöityyn ohjelmaan. Jokainen osallistuja valmistelee oleskelunsa aikana yhdessä muiden samassa kohdemaassa vaihdossa olevien kanssa vuoden teemaan liittyvän esityksen, jonka ryhmä esittää päätösseminaarissa. Päätösseminaari on osa vaihto-ohjelmaa.

Vaihtoon osallistuvien kustannukset jakautuvat työnantajan (lähtijän palkka, matkakustannukset), vastaanottavan organisaation (majoitus, mahdollisesti myös ruokailu) ja lähtijän (normaalit päivittäiset elinkustannukset) kesken. Hakija voi esittää kolme maatoivomusta, mutta lopullinen sijoittuminen ratkeaa vasta koordinaattorikokouksessa, jossa valitaan vaihtoon lähtijät. Vuosittain Suomesta lähtee HOPE-vaihtoon 4 – 13 asiantuntijaa. Hakemus on kaksiosainen ja siihen kuuluu varsinainen hakemus (Form P1) ja työnantajan sitoumus myöntää tarvittava vapaa hakijalle, mikäli tämä valitaan vaihtoon (Form P2). Puutteellisesti täytettyjä tai allekirjoittamattomia hakemuksia ei voida käsitellä.

Voisiko organisaatiosi ottaa vastaan ulkomaisen asiantuntijan?

HOPE-asiantuntijavaihto-ohjelma kaipaa myös suomalaisia isäntäorganisaatioita muualta tuleville asiantuntijoille. Useat suomalaiset sairaanhoitopiirit ja terveyskeskukset ovat toimineet isäntinä, ja parhaassa tapauksessa yhteydenpito vierailijoiden kanssa on jatkunut aktiivisena vuosia vaihdon jälkeen.

Isäntäorganisaation rooliin kuuluu laatia yksilöllinen vaihto-ohjelma, jolla Suomen terveydenhuoltojärjestelmä esitellään vieraalle. Isäntäorganisaatio tarjoaa myös asunnon vaihdon ajaksi ja osallistuu niihin kustannuksiin, joita ohjelman toteuttaminen Suomessa aiheuttaa (mm. väliarviointitilaisuuden matkat ja majoitus Suomessa, vaihtoon tulijalle järjestettävät paikalliset tapahtumat jne.).

Suomeen hakee vuosittain parisenkymmentä ulkomaalaista, joista miltei kaikille on järjestynyt isäntäorganisaatio Suomesta. Oleskelun onnistumisen kannalta on tärkeää, että isäntäorganisaatioksi ilmoittautuva ottaa vastaan vähintään kaksi henkilöä – tämä helpottaa sekä ulkomaalaisten sopeutumista että isäntäorganisaation isännöintivastuuta.

Englanninkieliset ohjeet ja hakulomakkeet henkilövaihtoa varten ja hakemus isäntäorganisaatioksi löytyvät HOPEn verkkosivustolta. Asiantuntijavaihdon suomalaisena koordinaattorina toimii Kuntaliitto.

Hakemusten palautus sähköisesti ja paperiversiona

Hannele Häkkinen
Suomen Kuntaliitto
Toinen linja 14
00530 Helsinki

Isäntäorganisaatio lähettää täytetyn ilmoittautumislomakkeen sähköpostin liitteenä 31.10.2019 mennessä osoitteeseen hannele.hakkinen@kuntaliitto.fi

Suomen kansallisena koordinaattorina HOPE-ohjelmassa toimii erityisasiantuntija Hannele Häkkinen, jolta saa tarvittaessa lisätietoja sekä vaihtoon hakeutumisesta että isäntäorganisaationa toimimisesta.

Muualla verkossa

Exchange Programme 2020