Toimivia kuntia tutkitulla tiedolla - aamukahvi webinaari

Tapahtuman tiedot

Aloituspäivämäärä
Päättymispäivä
Kunta
Webinaari
Tapahtuman järjestäjä
Kuntaliitto ja Tulanet

Millaista apua tutkimuslaitokset tarjoavat kuntapäättäjälle? Tule nauttimaan aamukahvit tutkimuslaitosten ja Kuntaliiton webinaariin 25.11. klo 8.30–10:00.

Aloita aamusi tutkimuksella! Toimivia kuntia tutkitulla tiedolla -webinaarissa valtion tutkimuslaitokset esittelevät sinulle aineistoja ja palveluja, jotka ovat tukenasi, kun päätät esimerkiksi kuntalaisten hyvinvointiin tai kuntasi maankäyttöön liittyvistä asioista.

Webinaarin avaavat Tutkimuslaitosten yhteenliittymä Tulanetin puheenjohtaja Arvo Kokkonen ja Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Timo Reina. Tämän jälkeen voit valintasi mukaan osallistua tietoiskuihin, joissa tutkijat esittelevät sinulle erilaisia palveluja, avoimia aineistoja ja yhteistyömahdollisuuksia. Aamu päättyy leikkimieliseen tietovisaan!

Tilaisuuden järjestää Tutkimuslaitosten yhteenliittymä Tulanet ja Kuntaliitto, ja se on osa Tutkitun tiedon teemavuotta 2021.

Tulanetiin kuuluvat Geologian tutkimuskeskus (GTK), Ilmatieteen laitos (IL), Luonnonvarakeskus (Luke), Maanmittauslaitos (MML), Ruokavirasto, Suomen ympäristökeskus SYKE, Säteilyturvakeskus (STUK), Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) ja Työterveyslaitos (TTL).

Ohjelma:

8.30

• Tutkimuslaitokset kuntapäättäjän työn tukena, Tulanetin puheenjohtaja Arvo Kokkonen
  • Tutkimustiedon hyödyntäminen kuntien päätöksenteossa, Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Timo Reina

8.50

• Tietoiskut nro 1 (7 tietoiskua, joista osallistuja saa valita.)
  1. THL:n hyvinvointi-indikaattorit kuntajohtamisen tukena. Katri Kilpeläinen, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
  2. Ravitsemussuositukset kuntapäättäjän tukena. Arja Lyytikäinen, Ruokavirasto.
  3. Seurantatiedon avulla parempia työoloja ja työhyvinvointia kuntatyöntekijöille. Jenni Ervasti, Työterveyslaitos.
  4. Ilmastonmuutos haastaa kuntapäättäjän. Ratkaisuja esittelevät Anna Luomaranta/ Ilmatieteen laitos, Markus Melin/Luonnonvarakeskus ja Noora Veijalainen/Suomen ympäristökeskus.
  5. Innovaatioita kokeilemalla kaupungit kehityksen kärkeen. Esimerkkejä esittelevät Tapio Virkkunen, VTT, Jarkko Koskinen/Maanmittauslaitoksen Paikkatietokeskus ja Eero Mikkola/Luonnonvarakeskus.
  6. Edelläkävijöiden verkostoista tukea kuntien kestävyysmurrokseenLaura Saikku, Suomen ympäristökeskus.
  7. Avoimet aineistot maankäytössä ja rakentamisessa (Geologian tutkimuskeskus, Maanmittauslaitos, Säteilyturvakeskus)

9.20

• Tietoisku nro 2 (7 tietoiskua, joista osallistuja saa valita. Samat kuin edellisessä)

9.50