Tiedote,

Kuntamarkkinoinnin SM-kisa ratkesi Mikkelissä

Joulupukki toi kultaa Rovaniemelle

(Kuntaliitto tiedottaa 18.5.2016) Pitkäjänteinen markkinointi ja yhteistyö joulupukkibrändin rakentamisessa ja tuotteistamisessa toivat Rovaniemelle tämän vuoden kuntamarkkinoinnin Suomen mestaruuden. Hopeasijan sai Helsinki kansainvälisestä, hyvin kohdennetusta kongressimarkkinoinnistaan, ja pronssia otti Somero aktiivisella ja laajalla yhteistyöllä toteutetusta tapahtumatuotannosta ja -markkinoinnista.

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailuun osallistui nyt 42 työtä. Palkinnot jaettiin keskiviikkona 18.5. Mikkelissä Kuntamarkkinoinnin Piiri-tapahtumassa. Kolmen palkitun lisäksi tuomaristo jakoi kolme kunniamainintaa - Lahteen, Kouvolaan sekä Etelä- ja Pohjois-Karjalan maakuntaliitoille.

– Kilpailussa on vuosi vuodelta korkeatasoista ja hyvin eri tyyppistä markkinointia. Pitkäjänteisen markkinoinnin merkitys kasvaa edelleen, kun kuntien roolissa vahvistuu alueen elinvoiman ja asukkaiden hyvinvoinnin edistäminen, sanoo tuomariston puheenjohtaja, Kuntaliiton viestintäjohtaja Jari Seppälä.

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailu järjestettiin nyt 11. kerran. Kilpailuun on osallistunut vuosien varrella jo yli 550 markkinointiprosessia tai -kampanjaa muun muassa elinkeino-, matkailu- ja asukasmarkkinoinnin alueilta.

Yhteistyöstä ja kohdistamisesta mallia

Rovaniemi on nyt kansainvälisesti rekisteröity joulupukin kotikaupunki, jonka markkinointi on tuottanut huomattavia tuloja alueelle. Tuomaristo kiitti erityisesti joulupukkibrändin ja tuotteen kehittämistä laajalla yhteistyöllä ja lukuisilla käytännön toimilla alueen yrityksissä ja eri yhteisöissä. Yhteinen käsikirja määrittelee tarkoin muun muassa joulupukin hahmon ja yhtenäistää markkinointia.

Helsingin kansainvälistä kongressimarkkinointia toteutettiin viime vuonna muun muassa kutsumalla tarkoin valittuja kansainvälisten järjestöjen edustajia tutustumaan kaupunkiin – sen arkeen, yrityksiin ja tutkimustoimintaan. Tuomariston mukaan tämä antaa esimerkin mille tahansa markkinointitehtävälle siitä, että henkilökohtainen lähestyminen ja aidon elämän tarjoaminen on tehokkainta markkinointia.

Yhteistyö yritysten, järjestöjen ja asukkaiden kesken on tuottanut Somerolla omaperäisiä ja eläviä tapahtumia yhteishengen, elinkeinotoiminnan ja myös matkailun hyväksi. Viime vuonna järjestetty nostalgiaviikko sai suuret mittasuhteet pienessä kaupungissa pienillä rahallisilla panostuksilla.

Kunniamaininnoilla tuomaristo halusi nostaa esiin kolme erilaista markkinoinnin ulottuvuutta. Minäkin olen lahtelainen -kampanja oli tehokas kannanotto ajankohtaisessa tilanteessa yhteishengen ja maineen puolesta. Kouvolan Betonihelvetti-kampanja nosti myös kaupunkilaiset jakamaan hyviä kokemuksiaan kaupungista vahvojen tehokeinojen avulla. Etelä-Karjalan liiton ja Pohjois-Karjalan maakuntaliiton järjestämä kilpailu tuotti maakuntalaulusta uusia sovituksia perinteiden, yhteishengen ja markkinoinnin tueksi.

Tarinat ja sosiaalinen media korostuvat

– Sosiaalinen media on entistä enemmän mukana kuntamarkkinoinnissa - sekä yhteishengen luojana että markkinoinnin välittäjänä. Aidot ja uskottavat viestit leviävät tehokkaimmin asukkaiden omien verkostojen kautta. Myös tarinallisuus lisääntyy - pienetkin hetkeen sidotut asiat, joilla rakennetaan kokonaiskuvaa paikan vetovoimasta tai vaikkapa työyhteisön hengestä, Jari Seppälä analysoi.

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailu on osa kunta-alan markkinointiosaamisen kehittämistä Piiri-verkostossa. Piirin perustajia ovat Suomen Kuntaliitto, Seudulliset Kehittämisyhteisöt SEKES sekä Suomen matkailuorganisaatioiden yhdistys SUOMA. Piiri on avoin ja maksuton kuntien ja alueiden yhteistyö- ja kehittämisverkosto. Piiri-verkoston yhteistyöyrityksiä ovat Helsingin Sanomat, MTV3, Otavamedia, Kuntalehti ja Kommuntorget.

SM-kilpailun tuomaristoon kuuluivat tänä vuonna SEKES ry:n toiminnanjohtaja Yrjö Westling, SUOMA ry:n toiminnanjohtaja Hannu Komu, Puolustusvoimien yhteisömarkkinoinnin suunnittelija Ari Lohenoja, Haaga-Helia ammattikorkeakoulun yliopettaja Teemu Moilanen, MARK Suomen Markkinointiliiton toimitusjohtaja Lauri Sipilä sekä Suomen Kuntaliiton markkinointijohtaja Maritta Mäkelä ja viestintäjohtaja Jari Seppälä.

Lisätietoja:
Viestintäjohtaja Jari Seppälä, 050 66 743
Markkinointijohtaja Maritta Mäkelä, 040 765 8016

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun 2016 tulokset

• Kultaa: Visit Rovaniemi: Rovaniemi - The Official Hometown of Santa Claus®
  • Hopeaa: Helsinki Convention & Events Bureau / Helsingin Markkinointi Oy: Highlights in HEL
  • Pronssia: Someron kaupunki:  Nostalgiaviikko - yhteistyöllä 50 tapahtuman spektaakkeli

Kunniamaininnat

• Etelä-Karjalan liitto ja Pohjois-Karjalan maakuntaliitto:  Karjalasta kajahtaa
  • Kouvolan kaupunki:  Betonihelvetti
  • Lahden kaupunki:  Minäkin olen lahtelainen

Kuntaliiton verkkopalvelussa

Kuntien markkinointitutkimus 2016: Markkinoinnin suunnitelmallisuus korostuu tiukan talouden aikana

Kuntien digiviikko 3.-7.6.2024

Digiviikolla keskustellaan digitalisaatiosta erityisesti kuntanäkökulmasta sekä tulosten että haasteiden kautta. Tarjolla on sekä live- että etätapaamisia.

Tutustu kuntien digiviikkoon.

Tervetuloa mukaan kuntien viestijöiden tapaamiseen!

Tapaaminen järjestetään 14.-15.5.2024 Kuopiossa. Kattoteemoina ovat demokratian vahvistaminen, vaikuttamisviestintä ja tekoäly viestinnässä. Osallistua voivat kuntien ja kuntataustaisten organisaatioiden sekä hyvinvointialueiden viestijät. Tutustu ohjelmaan ja ilmoittaudu mukaan.