Iin kunta palkittiin Euroopan ilmastomyönteisimpänä

Iin kunta on palkittu ilmastomyönteisimpänä kuntana koko Euroopassa. Palkinto tuli RegioStars 2017 -kilpailussa ja se julkistettiin tiistaina 10.10.2017 Brysselissä. Ii voitti kilpailun Energiaunioni: ilmastonmuutos -kategorian.

Palkinto tuli nyt Innovatiiviset vähähiiliset palvelut -projektista, jonka toteuttavat yhteistyössä Iin Micropolis Oy ja PROTO – Pohjois-Suomen muotoilijat ry.

Iin kunnan tiedotteessa kerrotaan, että kuntalaiset ovat kehittäneet muun muassa sähköisiä asiointipalveluita, joukkoliikennettä, kuntakeskuksen kaavoitusta sekä yritysten Paikallista -ympäristölupauksen käyttöönottoa erilaisten kokeilujen, kilpailujen ja työpajojen avulla.

- Ratkomme Iissä globaalia ongelmaa tavalla, joka voidaan monistaa mihin tahansa pieneen kuntaan. Edustamme kokomme puolesta valtaosaa Euroopan kunnista. Pärjäsimme kilpailussa luultavasti osittain myös siksi, pohtii PROTO- Pohjois-Suomen muotoilijat ry:n toiminnanjohtaja Johannes Helama.

Finalistien joukossa myös Sastamala ja Helsinki

Parhaita käytäntöjä ympäri Eurooppaa etsivä RegioStars -kilpailu on vuosittainen ja se järjestettiin nyt kymmenttä kertaa. Yhteensä kilpailuun osallistui 103 hanketta, joista 24 valittiin finalistien joukkoon.

Palkintoja jaettiin viidessä eri kategoriassa: Älykäs erikoistuminen pk-yritysten innovoinnissaEnergiaunioni: ilmastonmuutos, Naisten vaikutusmahdollisuuksien lisääminen ja aktiivinen osallistuminenKoulutus ja CityStar: digitaalistuvat kaupungit.

Iin lisäksi kilpailun finalisteihin ylsivät Suomen kunnista myös Sastamala ja Helsinki.

Sastamalan koulutuskuntahtymän 3D-tulostuksen osaamiskeskittymä Pirkanmaalla -hanke ylsi viiden parhaan joukkoon Älykäs erikoistuminen pk-yritysten innovoinnissa -kategoriassa. Saman kategorian finaaliin ylsi myös Science Link -hanke, jossa Suomi oli mukana yhdessä Baltian maiden, Puolan, Saksan, Ruotsin ja Tanskan kanssa. Helsinki puolestaan kilpaili SOHJOA-robottibussiprojektilla finaalissa CityStar: digitaalistuvat kaupungit -kategoriassa.

RegioStars 2017 -kilpailuun voivat osallistua hankkeet, jotka ovat saaneet EU-rahoitusta. Pohjois-Pohjanmaan liitto on myöntänyt Innovatiiviset vähähiiliset palvelut -projektille tukea Euroopan aluekehitysrahastosta (EAKR).

Parhaillaan vietetään EU:n alueiden ja kuntien teemaviikkoa.

Iin kunnan tiedote

Löydä lisää sisältöä samoista teemoista
Kuvituskuva.

EU-vaalit ovat kuntavaalit