Kuntien poliittiset johtamis- ja päätöksentekojärjestelmät muutoksessa

Varautuminen tulevaan sote- ja maakuntauudistukseen sekä valtuustokauden vaihtuminen kesäkuussa 2017 vaikuttavat myös kuntien poliittisiin johtamis- ja päätöksentekojärjestelmiin. Johtamisjärjestelmien kehittämisen taustalla ovat tavoitteet johtamisjärjestelmien yksinkertaistamisesta ja selkiyttämisestä.

Tulevaisuuden kuntien rooleissa korostuvat hyvinvoinnin ja elinvoiman edistäminen. Tämä näyttää vaikuttavan myös tuleviin organisaatiorakenteisiin, esimerkiksi niin, että kunnat organisoivat toimintaansa elinvoima- ja hyvinvointitoimielinten mukaisesti.

Kunnissa korostuvat organisaatiomuutosten lisäksi luottamushenkilöiden ja viranhaltijoiden välinen toimiva yhteistyö, verkostojohtaminen ja verkostojen hallinta sekä kuntalaisten osallisuuden ja vaikuttamismahdollisuuksien lisääminen.

Kuntien poliittiset johtamis- ja päätöksentekojärjestelmät muutoksessa -raportissa tarkastellaan johtamis- ja päätöksentekojärjestelmiä sekä niiden uudistamiseen liittyviä tarpeita ja tavoitteita ARTTU2-tutkimusohjelmaan osallistuvissa kunnissa valtuustokaudella 2013-2017.

Raportti:  Kuntien poliittiset johtamis- ja päätöksentekojärjestelmät muutoksessa. ARTTU2-tutkimusohjelman julkaisu nro 8/2017

Lisätietoja: Kehityspäällikkö Jarkko Majava, p. 09 771 2860, jarkko.majava@kuntaliitto.fi, ARTTU2-ohjelmasta tutkimuspäällikkö Marianne Pekola-Sjöblom, p. 09 771 2504, marianne.pekola-sjoblom@kuntaliitto.fi.

ARTTU2-ohjelma ja tutkimuskunnat

ARTTU2-ohjelma selvittää, miten uudistukset ovat vaikuttaneet kuntien palveluihin, talouteen, demokratiaan ja johtamiseen, henkilöstövoimavaroihin sekä yhdyskuntarakenteeseen ja elinvoimaan.

Ohjelmassa on mukana 40 tutkimuskuntaa, jotka edustavat erikokoisia ja -tyyppisiä kuntia eri puolilta Suomea. ARTTU2 on jatkoa vuosina 2008–2012 toteutetulle, vastaavantyyppiselle Paras-arviointitutkimusohjelmalle. Ohjelma on eri tutkimustahojen yhteinen, ja sitä koordinoi Kuntaliitto.

ARTTU2-tutkimuskunnat: Askola, Espoo, Hattula, Hirvensalmi, Hollola, Hämeenlinna, Inari, Jyväskylä, Kankaanpää, Keitele, Kemiönsaari, Keuruu, Kokkola, Kotka, Kurikka, Kuusamo, Lappeenranta, Lempäälä, Liperi, Mikkeli, Mustasaari, Nivala, Oulu, Paltamo, Parkano, Petäjävesi, Pudasjärvi, Raasepori, Raisio, Rautalampi, Salo, Sipoo, Säkylä, Tampere, Tornio, Turku, Vaasa, Vantaa, Vimpeli, Vöyri.

Tutkimusohjelman verkkosivut: www.kuntaliitto.fi/arttu2

Kuntien poliittiset johtamis- ja päätöksentekojärjestelmät muutoksessa

ARTTU2-tutkimusohjelman julkaisu nro 8/2017. Raportissa tarkastellaan poliittisten johtamis- ja päätöksentekojärjestelmien uudistamista ARTTU2-tutkimuskunnissa.
narrow

ARTTU2-tutkimusohjelma

Kunnissa toteutettujen ja tulevien uudistusten tutkimusohjelma vuosina 2014 - 2018
narrow