Kuntaliitto kartoittaa kuntakentän tuntemuksia

Puntarikysely sote- ja maakuntauudistuksesta sekä tulevaisuuden kunnista käynnistymässä

Kuntaliitto selvittää kuntakentän tuntemuksia tässä vaiheessa, kun sote- ja maakuntauudistuksen toteuttamista on päätetty siirtää vuodella eteenpäin. ARTTU2-ohjelman puitteissa toteutetaan syys-lokakuun aikana kattava kyselytutkimus sote- ja maakuntauudistuksesta sekä tulevaisuuden kuntiin liittyvästä uudistuksesta. Toteutettava REA-puntarikysely on osa ARTTU2-ohjelman Uudistusten reaaliaikaista arviointitutkimusta (REA) ja se on jatkoa syksyllä 2016 tehdylle vastaavalle kyselylle.

Kyselyssä kartoitetaan kuntapäättäjien näkemyksiä ja kokemuksia uudistuksista, niiden valmistelun johtamisesta ja etenemisestä, uudistusten vaikutuksista sekä tulevaisuuden kunnan rakentamisesta. REA-puntarikysely kohdistetaan tutkimuskuntien valtuustojen ja hallitusten puheenjohtajistoille sekä johtoryhmien jäsenille. Kyselyn kohdejoukkona on kaikkiaan yli 500 kuntapäättäjää.

REA-puntarikyselyn tuloksia julkaistaan marraskuussa 2017.

ARTTU2-tutkimusohjelmaan osallistuvat 40 kuntaa muodostavat edustavan otoksen Suomen kuntajoukosta. ARTTU2-tutkimuskuntia ovat: Askola, Espoo, Hattula, Hirvensalmi, Hollola, Hämeenlinna, Inari, Jyväskylä, Kankaanpää, Keitele, Kemiönsaari, Keuruu, Kokkola, Kotka, Kurikka, Kuusamo, Lappeenranta, Lempäälä, Liperi, Mikkeli, Mustasaari, Nivala, Oulu, Paltamo, Parkano, Petäjävesi, Pudasjärvi, Raasepori, Raisio, Rautalampi, Salo, Sipoo, Säkylä, Tampere, Tornio, Turku, Vaasa, Vantaa, Vimpeli, Vöyri.

Tutkimusohjelman verkkosivut: www.kuntaliitto.fi/arttu2

Lisätietoa Uudistusten reaaliaikaisesta arviointitutkimuksesta ja tähän mennessä julkaistuista tutkimusraporteista:  https://www.kuntaliitto.fi/asiantuntijapalvelut/uudistusten-reaaliaikainen-arviointitutkimus-rea

Lisätietoja kyselyn sisällöstä:
Erityisasiantuntija Arto Koski, Kuntaliitto, p. 050 54 29 299, arto.koski(at)kuntaliitto.fi
Tutkija Siv Sandberg, Åbo Akademi, p. 0400 726 380, siv.sandberg(at)abo.fi

Lisätietoja kyselyn teknisestä toteutuksesta:
Projektikoordinaattori Miska Smolander, Kuntaliitto p. 050 386 4128, miska.smolander(at)kuntaliitto.fi

Lisätietoja ARTTU2-tutkimusohjelmasta:
tutkimuspäällikkö Marianne Pekola-Sjöblom, Kuntaliitto, p. 050 337 5634, marianne.pekola-sjoblom(at)kuntaliitto.fi

Uudistusten reaaliaikainen arviointitutkimus (REA)

Osana ARTTU2-ohjelmaa toteutettava tutkimus tuottaa säännöllisesti ajantasaista tietoa sote- ja maakuntauudistuksesta sekä tulevaisuuden kunta -reformista.

narrow

ARTTU2-tutkimusohjelma

Kunnissa toteutettujen ja tulevien uudistusten tutkimusohjelma vuosina 2014 - 2018. Ohjelman kotisivut.

narrow